Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

Odeslat odpověď

Ověřovací kód
Vložte kód přesně tak, jak ho vidíte na obrázku. Mezi velkými/malými písmeny není rozdíl.
Smajlíci
:hledej: :ot: :D :) ;) :( :o :hlava: :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :@: :alien: :cyclops: :pig: :pr: :pale: :scratch: :salut: :cat: :rendeer: :king: :queen: :joker: :jocolor: :flower: :thumleft: :thumright: :puker: :brilsmurf: :bigsmurf: :shaking2: :elephant: :rambo: :hockey: :thumbdown: :dj: :safe: :chef: :baseball:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od merlinii » úte 12. lis 2019 4:10:48

V každém případě díky za názory. Jen mi šlo prostě o radu, jak upravit moji Feldu pro konkrétní baterii ECB Ford/Varta.

Asi to chápu tak, že pokud se jezdí v zimě spíše krátké trasy a často se startuje, tak není problém 14,8 V, což se pro tento typ doporučuje. Pokud by se tím však jezdily dlouhé trasy, nemohu vyloučit, že přece jen bude vyšší úbytek vody.

Ostatně na zimu je ta tuningová dioda vhodná i pro obyčejné baterie - pokud jezdíte jen nakrátko.

Re: Dobíjení baterie EFB - jaké napětí?

od 103457 » pon 04. lis 2019 8:46:17

merlinii píše:
Jinak mě fascinuje, kam toto fórum došlo. Nadává se domácím kutilům, že přemýšlejí, jak něco má dobře a dlouho fungovat. Uff. :-(
Nevšiml jsem si, že by někdo někomu nadával. Taky jsem to napsal, jestli to je tvoje hoby, tak ten tvůj problém řeš, ale na 99% ti tu nikdo neporadí, protože to tu nikdo nikdy neřešil. Felda je jednoduchý auto, mi jsme jednoduchý lidé, ale máme zkušenosti, že méně někdy bývá více a u feldy to platí na 100%. Pomalu se blíží do veteránského věku, takže se všichni pereme s korozí a snažíme se auta udržet co nejdéle v tom nejlepším stavu. Takový to elektro bastění je už dávno přežitek, mi se vracíme ke klasice, ke krásnému originálu, snem většiny z nás je mít auto v takovém stavu, jako když vyjelo z fabriky.

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od kater » pon 04. lis 2019 8:18:09

Keby si si pozrel fórum-Elektroinstalace,Startér,Dobíjení a v prvom príspevku je toho hodne popisaného ,je tam dokonca napísany typ diody a nemusíš vymýšľať vymyslené.

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od Maty » pon 04. lis 2019 7:54:17

Nikdo nikomu nenadává ...

...jen jsi hold první co řeší takvou věc v takovém měřítku. Každej normální tam dá normální baterku a neřeší to z čeho je složená a jak se má nabíjet. Prostě jednoduše použije to co tam má být ;-)

Re: Dobíjení baterie EFB - jaké napětí?

od merlinii » pon 04. lis 2019 2:54:07

Mám Felicii a mám baterku EFB. Proto to tady řeším. Napětí na Felicii lze směrem nahoru velmi snadno upravit.
Pokud někdo ví a zná, a je ochotný, může mi poradit. Rád si to poslechnu.
Pokud to někdo nechce řešit, tak ať to neřeší a nepoučuje mě, že to tady (ze své ochoty někomu možná poradit) píšu.
Mně to stálo moře času a chci se o své zkušenosti podělit. Taky mě technika a ideální řešení prostě baví. Má někdo problém?

Někdo je líný číst a zřejmě ho uráží, že to má chápat. Ne...., tady to nikdo číst nemusí.

Jinak ta baterie EFB (Varta / Ford) má i návod a tam se jasně píše, že moderní Fordy mají doporučené napětí dobíjení 14,8 V.

A to je zřejmě to poslední, co může někoho zajímat, protože pak to chce dát tuningovou diodu k alternátoru na 0,7-0,8 V a bude to akorát.

Baterie ECB s vápníkem opravdu potřebuje vyšší napětí a to lze u Felicie řešit.

Jinak mě fascinuje, kam toto fórum došlo. Nadává se domácím kutilům, že přemýšlejí, jak něco má dobře a dlouho fungovat. Uff. :-(

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od kater » ned 03. lis 2019 13:08:49

Neviem prečo to tu riešiš, máš auto ,ktoré má od výroby danú dobíjaciu sústavu ,máš batériu ,ktorú si si sám kúpil a ktorá je určená do áut s novšou a výkonnejšou dobíjacou sústavou dokonca s rekuperaciou.Na každú otázku si sám odpovieš slohovou prácou a zabudol si na podstatnú vec ,výrobcovia potrebujú aby výrobok prežil záruku a ty si si kúpil nový a oni mohli ďalej vyrábať.Je to len o cene a vstupných materiáloch.Platí to na všetky výrobky ,nielen batérie.A čím viac výrobca napíše nových technológii a marketingových blbosti ,tým si môže navýšiť cenu a spotrebiteľ sa aj tak k ničomu nedopátra.

Re: Dobíjení baterie EFB - jaké napětí?

od merlinii » ned 03. lis 2019 4:33:35

Takže pokud je baterie EFB s dodatkem vápníku, je možné podle dobíječky AVACOM 12V / 7A (výborné režimy!) údajně dobíjet až do 16V (!!). Návod zde:

https://www.avacom.cz/Datasheety/AVACOM ... 70-012.pdf

Cituji:

TURBO REŽIM (MAXIMÁLNÍ NABÍJECÍ NAPĚTÍ 16V ± 0.25V, 7A).

TURBO REŽIM je vhodný pro 12V olověné akumulátory obsahující vápník s kapacitou nad 14Ah a pro regeneraci hluboce vybitých standardních olověných akumulátorů, u kterých bylo vybití způsobeno stratifikací kyseliny.
Buďte opatrní. Vysoké napětí u tohoto režimu může zapříčinit ztrátu akumulátorové kapaliny. Chcete-li zvolit tento režim, stiskněte tlačítko , dokud se nerozsvítí LED ukazatel. Jakmile je akumulátor plně nabitý, rozsvítí se LED ukazatel a nabíječka se automaticky přepne do režimu udržovacího nabíjení.
Tento režim můžete taktéž použít pro akumulátory, u nichž výrobce doporučuje vyšší nabíjecí napětí...◄

Současně má dobíječka letní provoz (nabíjí do 14,4 V) a zimní provoz, kde se napětí zvýší až na 14,7 V, tedy kompenzace o 0,3 V

Dále z návodu:

AUTOMATICKÁ REGENERACE

Tento režim je určen k regeneraci hluboce vybitých akumulátorů a nejde samostatně nastavit. Nabíječka po napojení na akumulátor automaticky pozná, že je akumulátor hluboce vybitý a začne akumulátor nejprve nabíjet za pomocí nižšího proudu. Jakmile akumulátor dosáhne normálního napětí, nabíječka pokračuje v dobíjení standardním způsobem. Maximální doba regeneračního režimu je 20 minut. Pokud není v tomto časovém úseku detekováno odpovídající napětí, tak nabíječka přeruší nabíjení a akumulátor bude vyhodnocen jako poškozený. LED ukazatel poškozeného akumulátoru se rozsvítí.

DETEKCE POŠKOZENÝCH AKUMULÁTORŮ

Nabíječka je schopna po napojení na akumulátor rozpoznat, je-li akumulátor poškozený. V takovém případě nezačne akumulátor nabíjet, ale rozsvítí se LED ukazatel.

TECHNICKÁ SPECIFIKACE NABÍJEČKY

Provozní napětí: 220V - 240V ~50Hz/60Hz.
Výstupní napětí: 14.4V / 14.7V / 16V (± 0.25V).
Nabíjecí proud: maximálně 7A.
Vhodné typy akumulátorů: 12V standardní olověné akumulátory, olověné akumulátory obsahující vápník (!), gelové a AGM akumulátory.
Doporučená kapacita akumulátoru: 14 Ah – 150 Ah.


Udržovací režim pro kapacitu: 14Ah - 225Ah.
Krytí: IP65 (pouzdro).

Stávala až 2200 Kč, teď je za necelých 1500 k dostání zde (ani doprava není drahá): https://ebubak.cz/nabijecky/1527-automa ... 65630.html

Teď ještě vypátrat zda moje baterie Ford / Varta 60Ah / 600A je opravdu s přidáním Ca a Ag :-) Dík za vaše komentáře a rady, Michal...

Re: Dobíjení baterie EFB - jaké napětí?

od merlinii » ned 03. lis 2019 3:31:10

Takže tady jsem něco našel.
Platí, že v zimě může být vyšší napětí.
Pokud máte třeba baterii v autě a má nula stupňů, tak klidně i o 0,5 až 0,6 V vyšší napětí by neměl být problém. Potvrdí mi toto někdo nezávisle? Díky.

Jenže z jaké hodnoty se odrazit? Udržovací napětí je cca 13,4 až 13,7 V. Takže v zimě není problém 13,9 až 14,3 V jako udržovací napětí (i na dlouhé trasy). – Pokud je baterie už nabitá, aby se zbytečně neničila přebíjením.
A dobíjení EFB by mělo fungovat v zimě při běžném napětí dokonce vztaženo k běžným 14,0 až 14,4 V, tedy po zvýšení na cca 14,6 až 15 V. Pokud byste nejezdili dlouhé trasy, tak na běžné popojíždění po městě by toto mělo být OK.

(Jinak tuningovou Schottky diodu jsem si vyrobil a mám ještě druhou, zvyšuje napětí o cca 0,4 V a kdyby měl někdo zájem, tak levně prodám...)

►Ještě jeden závěr dle všech zatím získaných informací: Baterie EFB a především AGM (o GEL ani nemluvě) "NEPROVÁŘET"! Lze je nabíjet i staršími nabíječkami, ale pak je třeba mít možnost přesného měření napětí na baterii nebo mít nabíječku alespoň s hodně přesnou regulací napětí, aby se nepřekročilo tzv. plynovací napětí, jež je, bohužel, závislé na teplotě....
Nepřekročí-li nabíječka napětí 14,5 V, což je max. úroveň v autě za jízdy, pak ji lze použít i bez kontroly napětí s tím, že při teplotách pod 10*C to nebude tak účinné, ale stále to je lepší než nic.

Při nabíjecím proudu vyšším jak asi 5 A je třeba pohlídat teplotu baterie. Neměla by za žádných okolností překročit 40*C. (Při dotyku ruky to již skoro pálí.)◄

A to jsem četl zde: https://www.mazdaklan.cz/threads/bateri ... 559/page-2

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od kwik » sob 02. lis 2019 16:08:33

S feldou najedu tak 500km za rok, stojí v garáži pod plachtou, v zimě na špalkách. Baterie Exide, stáří cca 7 let. Baterka tehdy byla mezi nejlevnějšíma... Občas ji připojím na nabíječku z lidlu a bez problémů.

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od 00Inferno00 » sob 02. lis 2019 16:00:59

Já modrou vartu v zimě občas dobiju obyč nabíječkou z lidlu (jezdím krátké trasy) a už funguje cca 6 let.

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od 103457 » pát 01. lis 2019 21:45:14

Proč za 3 roky koupit baterii jak hlupák? Mojí nejstarší feldu mám od r. 2006 a jen jednou jsem měnil baterku a to nevím, jak stará byla ta co jsem jí koupil s feldou nevím. Prostě feldy baterky nežerou, dobře dobíjí a mají minimum spotřebičů oproti dnešním autům.
Jenom jsem chtěl říct, že se to nevyplatí, ale tvoje věc, jestli je to tvoje hoby, tak řeš "zbytečný" problémy

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od merlinii » pát 01. lis 2019 21:01:02

Díky za vysoce odbornou radu. Dobrá baterie při dobré údržbě vydrží ne dnešní 3-4 roky, ale 6 až 8 let. někdy i 10 let.
Ano a díky za ocenění. Čtu docela hodně a baví mě to.

Závada na baterii je nejčastěji sulfatace, ale lze ji i "opotřebovat", například, když testovali běžný zaplavený olověný akumulátor v autě Start/Stop.
Což je právě rozdíl mezi EFB a běžnou olověnou baterií, tedy vyšší kvalita desek a tedy i větší počet startů. Prý až 2,5×.

Viz tento zajímavý článek:

►V říjnu už jsme měli stop-start deaktivovaný trvale i po dlouhých cestách. Ráno motor startoval stále spolehlivě, jenže už ne na první otočení, ale zhruba jako stará felicia – prostě až na pořádné zatočení. Takže v pátek 19. října nastal den D – baterii jsme po devíti měsících a 53.017 kilometrech odvezli na analýzu ke specialistům ze společnosti Battery.cz.

Při letmém změření vnitřních odporů a poklesů napětí to ještě vypadalo slušně, v tabulce nahoře jsou to ta zelená čísla. Ale kapacita byla už zásadně snížená – pár studených startů za sebou a auto by zůstalo někde stát. Fyzická demontáž prozradila nečekané – baterie nezašla na nedostatečné nabíjení (sulfatace byla jen minimální), ale prostě na obyčejnou únavu příliš vysokým počtem vybití a nabití. Moderní škodovka ji za devět měsíců jednoduše utýrala. Ani dobíjení by tady nepomohlo.

Komentář experta
Baterie nemá výrobní vadu. Úbytek hmotnosti je způsobený provozem, tedy plynováním při nabíjení vysokým napětím. Není extrémní, ale ani zanedbatelný. Desky baterie nebyly obnaženy, proto ani při dolití destilovanou vodou by s největší pravděpodobností nedošlo ke změně funkčních vlastností akumulátoru. Při elektronickém měření vodivosti, ani při zátěžovém testu nevykazovala baterie výrazné anomálie. Tyto výsledky odpovídají změřené kapacitě, která již je velmi nízká – jen 35,9 procenta. Když k tomu připočteme zkřehnutí desek, závěr je jasný – baterie byla spotřebovaná provozem (nadměrně opotřebovaná). Jelikož nemá výrobní vadu, může za to nesprávná aplikace – přetížení příliš mnoha cykly vybití a nabití. Sulfatace uvnitř byla jen zcela minimální, takže této baterii byste neprodloužili životnost ani dobíjením z externího zdroje. Jediným řešením je použít akumulátor typu EFB, který má odolnější desky a dvaapůlkrát vyšší cyklickou odolnost.◄

Celý text zde: Nespolehlivost baterií moderních aut: Jak je to ve skutečnosti s jejich výdrží? – https://www.auto.cz/nespolehlivost-bate ... rzi-125770

A pokud jsem hledal JAK SE DOBÍJEJÍ BATERIE EFB, tak prý se nastaví dobíječka jako klasická olověná...

A ještě toto stojí za pozornost, pokud je to baterka EFB bez rekuperace, tak prý nabíjet klasicky 14,4 V. Baterie pro rekuperaci zvládnou i víc.

►...baterie EFB by se měla dobíjet externí nabíječkou napětím jen 14,4V jako obyčejný akumulátor, ale je to z toho důvodu, že se předpokládá, že EFB baterie nemá funkci rekuperace brzdné energie (viz. EFB od VARTY nebo BOSCHe). Nicméně u EFB baterie od MOLLu výrobce na svém webu uvádí, že jejich EFB rekuperaci brzdné energie má, tudíž by měl snést dobíjení vyšší než 14,4V (koneckonců tak i ty auta dobíjí). Tak si myslím, že když jsi na nabíječce zvolil volbu AGM, tak jsi baterii neuškodil, ba naopak si myslím, že je to lepší, protože to ten akumulátor pravděpodobně více nabije. Ale samozřejmě dobíjením napětím 14,4V definitivně nic nezkazíš a je to jistota.◄

Zajímaví diskuse je zde (celé vlákno): https://forum.skodahome.cz/topic/128420 ... ie/page/2/

Ještě tedy pochopit, jak je to s tím vápníkem a stříbrem u mé baterie Ford / Varta 60Ah / 600A a už vím vše.

Pokud mi bude chtít někdo i poradit a ne doporučit, že si mám za 3 roky jak hlupák zase koupit novou baterku, budu rád. Díky.

Re: Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od 103457 » pát 01. lis 2019 8:39:18

Nečteš nějak moc? Bavíme se o feliciích a ne o kosmických raketách.
Prostě jezdi a hotovo, neřeš, nepřepínej. Uvidíš sám zda to baterka zvládne nebo ne. Když půjde do řiti tak jí vyhoď a kup klasiku. Stejně nebudeš moudrej zda byla baterka KO z důvodu stáří nebo nedostatečného nabíjení.

Dobíjení baterie EFB Ford/Varta - jaké napětí?

od merlinii » čtv 31. říj 2019 23:11:09

Mám 1.3 MPi 1999. Ale zakoupil jsem za dobrou cenu (1500) v místě bydliště bezúdržbovou baterii EFB (Ford/Varta EFB 60Ah – 600A):

https://www.fordshop.cz/autobaterie-for ... -600a.html

Viz info o bateriích EFB: https://www.varta-automotive.cz/cs-cz/t ... aterii-efb

Ale ani po mnoha hodinách na Internetu nejsem moudrý.
Existují klasické olověné baterie, ty se dobíjejí běžně 14,4 V. Někdy se doporučuje kolem 14V, aby baterie méně plynovala a nepřebíjela se.

Běžný alternátor Magneton 70A s běžným regulátorem dobíjí až kolem 14,1 V bez zátěže.
Proto je vhodné upravit (minimálně na zimu) alternátor Schottkyho diodou a zvýšit dobíjení o 0,4 V
Použil jsem konkrétní typ 1N5822 40V/3A, má mít dle papírů úbytek 0,525 V, ale reálně přidá kolem 0,40 V... Auto mi teď dobíjí až 14,5 V – Dioda viz třeba zde:
https://www.gme.cz/dioda-1n5822

Jde použít i 1N5820, ta má papírově 0,475 V, takže ta by navýšila asi o 0,35 V.
Nebo naopak SB360, která je na 60 V a 3A a má 0,7 V, takže by se napětí zvedlo asi o 0,55 V až někam na 14,7 V... To by už mohlo na Ca/Ca stačit...

Jiná otázka je, zda vyšší napětí není u START/STOP aut JEN PROTO, aby se baterie stihla dobít, nikoliv proto, že je to nutné. Toto nevím.

Pak existují moderní bezúdržbové baterie. A pak ještě pro auta START/STOP pro zvýšenou CYKLICKOU zátěž. Jsou větší a těžší.

AGM baterie přidávají skleněné vlákno (G = glass), a pak tu jsou ještě gelové baterie.

Další věc je úprava desek vápníkem případně stříbrem. A pokud je vápník na obou deskách (Ca-Ca), mají se nabíjet 14,6 až 14,8 V.

Všude píšou, že pokud je napětí nižší a nikdy nedosáhne těchto hodnot, že to výrazně zkracuje životnost (vápník zřejmě vytváří napětový přechod a pak běžné napětí 14,4 V zřejmě nestačí ???)

Dotazy:

1) Moje baterie EFB (Ford/Varta) by měla být snad (????) typu Ca/Ag, ale nikde nemohu najít, zda jí trvalé napětí například 12,5 voltu (dálnice atd.) nevadí. Mám na mysli nyní v zimě, řekněme do 10 °C.
2) Nebo je to naopak málo? Mám zvýšit napětí dobíjení místo o 0,4 V hned o 0,7? (naprázdno mi před úpravou diodou dobíjelo kolem 4,15 V, se zátěží kolem 14,0 V, nyní mám až 14,5 V).
3) Nebo budu muset baterii občas připojit na nabíječku s aspoň 15V?
4) Nebo je naopak nižší napětí 14,1 V vhodnější, protože se sice píše že je "beuúdržbová", ale k určitému úniku kapaliny při vaření by stejně došlo?

5) A hlavně: Nabíjí se EFB baterie jako klasické zaplavené olověné, nebo jako AGM či gelové? Nikde to nemohu najít.

A konečně:

6) Odpovídá moje baterie Varta / FORD běžným EFB jako třeba Varta blue EFB? Ale zde se nic nepíše o vápníku nebo stříbru. Navíc ta moje je větší 276 mm délka při 185 mm na výšku a taky těžší (snad až 19 kg)...

A pak ještě dotaz, kdesi jsem četl, že nabíjení při chladu je možné zvýšit o 0,3 V na pokles o každých 10 °C. Potvrdí mi někdo, že při teplotách kolem 0 °C by bylo lepší dobíjet napětím místo 14,4 V dokonce 15 V?

Díky za rady a info. Pěkný Listopad!

Nahoru