od merlinii » čtv 31. říj 2019 23:11:09
Mám 1.3 MPi 1999. Ale zakoupil jsem za dobrou cenu (1500) v místě bydliště bezúdržbovou baterii EFB (Ford/Varta EFB 60Ah – 600A):
https://www.fordshop.cz/autobaterie-for ... -600a.html
Viz info o bateriích EFB:
https://www.varta-automotive.cz/cs-cz/t ... aterii-efb
Ale ani po mnoha hodinách na Internetu nejsem moudrý.
Existují klasické olověné baterie, ty se dobíjejí běžně 14,4 V. Někdy se doporučuje kolem 14V, aby baterie méně plynovala a nepřebíjela se.
Běžný alternátor Magneton 70A s běžným regulátorem dobíjí až kolem 14,1 V bez zátěže.
Proto je vhodné upravit (minimálně na zimu) alternátor Schottkyho diodou a zvýšit dobíjení o 0,4 V
Použil jsem konkrétní typ
1N5822 40V/3A, má mít dle papírů úbytek 0,525 V, ale reálně přidá kolem 0,40 V... Auto mi teď dobíjí až 14,5 V – Dioda viz třeba zde:
https://www.gme.cz/dioda-1n5822
Jde použít i
1N5820, ta má papírově 0,475 V, takže ta by navýšila asi o 0,35 V.
Nebo naopak
SB360, která je na 60 V a 3A a má 0,7 V, takže by se napětí zvedlo asi o 0,55 V až někam na 14,7 V... To by už mohlo na Ca/Ca stačit...
Jiná otázka je, zda vyšší napětí není u START/STOP aut JEN PROTO, aby se baterie stihla dobít, nikoliv proto, že je to nutné.
Toto nevím.
Pak existují moderní bezúdržbové baterie. A pak ještě pro auta START/STOP pro zvýšenou CYKLICKOU zátěž. Jsou větší a těžší.
AGM baterie přidávají skleněné vlákno (G = glass), a pak tu jsou ještě gelové baterie.
Další věc je úprava desek vápníkem případně stříbrem. A pokud je vápník na obou deskách (Ca-Ca),
mají se nabíjet 14,6 až 14,8 V.
Všude píšou, že pokud je napětí nižší a nikdy nedosáhne těchto hodnot, že to výrazně zkracuje životnost (vápník zřejmě vytváří napětový přechod a pak běžné napětí 14,4 V zřejmě nestačí ???)
Dotazy:
1) Moje baterie EFB (Ford/Varta) by měla být snad (????) typu Ca/Ag, ale nikde nemohu najít, zda jí trvalé napětí například 12,5 voltu (dálnice atd.) nevadí. Mám na mysli nyní v zimě, řekněme do 10 °C.
2) Nebo je to naopak málo? Mám zvýšit napětí dobíjení místo o 0,4 V hned o 0,7? (naprázdno mi před úpravou diodou dobíjelo kolem 4,15 V, se zátěží kolem 14,0 V, nyní mám až 14,5 V).
3) Nebo budu muset baterii občas připojit na nabíječku s aspoň 15V?
4) Nebo je naopak nižší napětí 14,1 V vhodnější, protože se sice píše že je "beuúdržbová", ale k určitému úniku kapaliny při vaření by stejně došlo?
5)
A hlavně: Nabíjí se EFB baterie jako klasické zaplavené olověné, nebo jako AGM či gelové? Nikde to nemohu najít.
A konečně:
6) Odpovídá moje baterie Varta / FORD běžným EFB jako třeba Varta blue EFB? Ale zde se nic nepíše o vápníku nebo stříbru. Navíc ta moje je větší 276 mm délka při 185 mm na výšku a taky těžší (snad až 19 kg)...
A pak ještě dotaz, kdesi jsem četl, že nabíjení při chladu je možné zvýšit o 0,3 V na pokles o každých 10 °C. Potvrdí mi někdo, že při teplotách kolem 0 °C by bylo lepší dobíjet napětím místo 14,4 V dokonce 15 V?
Díky za rady a info. Pěkný Listopad!
Mám 1.3 MPi 1999. Ale zakoupil jsem za dobrou cenu (1500) v místě bydliště bezúdržbovou baterii EFB (Ford/Varta EFB 60Ah – 600A):
[url]https://www.fordshop.cz/autobaterie-ford-12v-60ah-600a.html[/url]
Viz info o bateriích EFB: [url]https://www.varta-automotive.cz/cs-cz/technologie/technologie-baterii-efb[/url]
Ale ani po mnoha hodinách na Internetu nejsem moudrý.
[b]Existují klasické olověné baterie, ty se dobíjejí běžně 14,4 V. Někdy se doporučuje kolem 14V, aby baterie méně plynovala a nepřebíjela se.[/b]
Běžný alternátor Magneton 70A s běžným regulátorem dobíjí až kolem 14,1 V bez zátěže.
Proto je vhodné upravit (minimálně na zimu) alternátor Schottkyho diodou a zvýšit dobíjení o 0,4 V
Použil jsem konkrétní typ [b]1N5822[/b] 40V/3A, má mít dle papírů úbytek 0,525 V, ale reálně přidá kolem 0,40 V... Auto mi teď dobíjí až 14,5 V – Dioda viz třeba zde:
[url]https://www.gme.cz/dioda-1n5822[/url]
Jde použít i [b]1N5820[/b], ta má papírově 0,475 V, takže ta by navýšila asi o 0,35 V.
Nebo naopak [b]SB360[/b], která je na 60 V a 3A a má 0,7 V, takže by se napětí zvedlo asi o 0,55 V až někam na 14,7 V... To by už mohlo na Ca/Ca stačit...
Jiná otázka je, zda vyšší napětí není u START/STOP aut JEN PROTO, aby se baterie stihla dobít, nikoliv proto, že je to nutné. [b]Toto nevím.[/b]
[b]Pak existují moderní bezúdržbové baterie. A pak ještě pro auta START/STOP pro zvýšenou CYKLICKOU zátěž. Jsou větší a těžší.
[/b]
AGM baterie přidávají skleněné vlákno (G = glass), a pak tu jsou ještě gelové baterie.
Další věc je úprava desek vápníkem případně stříbrem. A pokud je vápník na obou deskách (Ca-Ca), [b]mají se nabíjet 14,6 až 14,8 V[/b].
Všude píšou, že pokud je napětí nižší a nikdy nedosáhne těchto hodnot, že to výrazně zkracuje životnost (vápník zřejmě vytváří napětový přechod a pak běžné napětí 14,4 V zřejmě nestačí ???)
Dotazy:
1) Moje baterie EFB (Ford/Varta) by měla být snad (????) typu Ca/Ag, ale nikde nemohu najít, zda jí trvalé napětí například 12,5 voltu (dálnice atd.) nevadí. Mám na mysli nyní v zimě, řekněme do 10 °C.
2) Nebo je to naopak málo? Mám zvýšit napětí dobíjení místo o 0,4 V hned o 0,7? (naprázdno mi před úpravou diodou dobíjelo kolem 4,15 V, se zátěží kolem 14,0 V, nyní mám až 14,5 V).
3) Nebo budu muset baterii občas připojit na nabíječku s aspoň 15V?
4) Nebo je naopak nižší napětí 14,1 V vhodnější, protože se sice píše že je "beuúdržbová", ale k určitému úniku kapaliny při vaření by stejně došlo?
5) [b]A hlavně: [/b]Nabíjí se EFB baterie jako klasické zaplavené olověné, nebo jako AGM či gelové? Nikde to nemohu najít.
A konečně:
6) Odpovídá moje baterie Varta / FORD běžným EFB jako třeba Varta blue EFB? Ale zde se nic nepíše o vápníku nebo stříbru. Navíc ta moje je větší 276 mm délka při 185 mm na výšku a taky těžší (snad až 19 kg)...
A pak ještě dotaz, kdesi jsem četl, že nabíjení při chladu je možné zvýšit o 0,3 V na pokles o každých 10 °C. Potvrdí mi někdo, že při teplotách kolem 0 °C by bylo lepší dobíjet napětím místo 14,4 V dokonce 15 V?
Díky za rady a info. Pěkný Listopad!