Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Simos 2P
135M, 136M
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Zdravím.
Včera som chcel spáchať údržbu na Felde 1,3 MPi (2001) používanej mojou priateľkou. Menil som sviečky a chcel som skontrolovať, prípadne doliať pred zimou chladiacu kvapalinu. Keď som otvoril uzáver nádržku mala prázdnu. Na dne pri výpustnom otvore (smerom ku chladiču) bola hustá usadenina podobajúca sa na piesok s blatom hnedej farby. Rovnaký sajrajt bol aj na viečku nádržky. Ten sajrajt nesmrdí, je vysoko priľnavý - tažko ho umyť studenou vodou.

Musel som vybrať nádržku a komplet ju prešťuchať šraubovákom a prepláchnúť ju vodou. Ten bordel bol aj v hadici čo ide do chladiča. V hadičke od termostatu čo sa vracia vrchom do nádržky chladiacej kvapaliny to už bolo zriedené na hnedú vodu. Je jasné, že je to z časti aj v chladiči a v bloku motora. Viem, že musím urobiť kompletný preplach systému a naliať čistú chladiacu kvapalinu - za chvíľu tu máme teploty pod nulou.

Moja otázka je - viete mi povedať čo za bordel sa tam vytvoril a ako tomu v budúcnosti zabrániť? Servisnú históriu auta nepoznám. Ja osobne som na ňom zatiaľ menil len základné veci. V lete som tú nádržku síce z vnútra videl a na povrchu kvapaliny už niečo plávalo (prikladal som tomu však malú dôležitosť pretože som bol toho názoru, že tam v minulosti nalievali čo bolo po ruke a niečo sa tam zrazilo). Toto čo som tam zbadal včera je však naozaj brutus. Fakt neviem čo si mám o tomto myslieť.


Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

viděl bych to tak, že někdo mohl smísit nemísitelné chladící kapaliny (zelenomodrou s červenou), případně tam nalil něco, co tam nepatřilo. Pokud není jasná servisní historie auta, těžko odhadovat, čím je to způsobené. je dobře, žes na to přišel zavčasu než došlo k nějakému poškození motoru. Určitě bych chladící systém propláchl něčím trochu agresivnějším, abys ty usazeniny dostal pryč, buďto vodou s octem nebo vodou s jedlou sodou a raději vícekrát než jen jednou, min 2x nebo raději 3x. Návodů na proplach je zde na FK dost. Zkontroloval bych potom raději i funkci termostatu, aby se to někde neuvařilo, v případě pochybností raději vyměnit. hlavně zkraje kontroluj, zda neubejvá voda, jestli třeba v důsledku chybějící vody neprasklo těsnění pod hlavou... do budoucna tomu zabráníš tak, že tam nebude lejt každej co ho napadne, ale jeden typ chladící kapaliny, do MPI patří červená G12 zředěná s vodou v poměru nejlépe 1:1. Ideální je, když se o auto stará jeden člověk a pravidelně kontroluje stav provozních kapalin (jako minimum bych viděl 1x za měsíc). takže tak nějak...
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Ahoj, vďaka za odpoveď.

Uvažujem nad nasledujúcim postupom :
1) najprv rýchly preplach zahriatou vodou bez naštartovania - von by som mal vytlačiť tie najhrubšie zlepené časti toho sajrajtu von zo systému
2) potom 1 komplet naplnenie systému zahriatou vodou zmiešanou napr. tebou spomenutým octom, nechám pôsobiť 30 min a vypustím von
3) potom naplnenie systému čistou zahriatou vodou a naštartovanie so zahriatím motora a prepustením cez termostat, nechám ochladiť a vypustím von
4) potom krátky preplach nádržky, hadice do chladiča a hadice od termostatu do nádržky a naplnenie systému s G12

Je toho dosť a hlavne sa budem babrať so zbieraním tej vody z preplachov do flašiek (nemám jamu budem musieť používať vaničku).
Ak má niekto pripomienky ku tomuto postupu kľudne napíšte.

To auto musím jednoznačne poctivo kontrolovať sám pretože mu z hľadiska bežnej údržby a výmeny spotrebných materiálov veľmi pozornosť (posledné roky) venovaná nebola.
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Ahoj, vďaka za odpoveď.
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Pawlick »

Není to olej ve vodě? Že by bylo v háji těsnění pod hlavou? Olej se neztrácí a je čistej?

Trochu děsivý fotky, hodně zanedbaná údržba :shock: Se divím, že to vůbec uchladilo...
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Nie - našťastie to nie je olej. Ani sa nestráca.

Z najväčšou pravdepodobnosťou to bude asi bordel čo vznikol zmiešaním rôznych kvapalín čo tam boli naliate. Ak niekto nepríde len z fotiek na to - čo by to mohlo byť, zostáva práve tá zmes rôznych kvapalín ( + možno hrdza :( ) ako možné vysvetlenie.

...O to auto sa nemal kto poriadne starať. Z nejakej príčiny sa ani neprehrievalo ale pravda je, že na všetky cesty mimo mesta brala v lete už moje auto. Prednášku o potrebách som jej už pár krát dával. Priateľka ho má dlhšie (nie sme spolu tak dlho) a razí predstavu, že auto má slúžiť jej. ...Takže z jej strany sa doňho leje len benzín a výmena až keď niečo odíde. Bežné prevádzkové záležitosti ako filtre, sviečky a pod. som ju prinútil až teraz ja. A hrabem sa v ňom zase len ja. :evil:
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

začnu odzadu.... to je kamaráde úděl nás všech, kdo mají slečnu/ženu s autem, že se jim v tom musíme hrabat my druhé polovičky. na jednu stranu má pravdu, že auto má sloužit jí a ne obráceně, na druhou stranu nějaké základní minimum údržby to auto prostě dostat musí, aby mohlo spolehlivě fungovat. čekat až se něco rozbije není nejšťastnější filozofie, většinou to nastane když člověk nejvíc spěchá a nejmíň se mu to hodí. že to slečně vyřizuju, třeba pochopí, že údržba není tak zbytečná, jak si možná myslí. ale stejně to i tak zůstane na tobě ;-)
co se týká toho proplachu, já bych to udělal tak, že bych to propláchl min. 2x, raději 3x a to pokaždé roztokem se sodou nebo octem. V podstatě těžko říct, kolikrát když nevíme co to tam máš za sajrajt. Proplachoval bych tak dlouho, dokud by se ten bordel do vody uvolňoval. Jinak na proplach stačí voda z vodovodu, nemusíš kupovat destilku, ničím tomu neublížíš. propláchl bych to tak, že bych nalil roztok a ujel s tím min. 50, spíše raději 100 km (nemusíš najednou, stačí jezdit tak dlouho, než to najedeš třeba za 2-5 dní), pak bych vypustil a celý proces opakoval. Možná zkraje bych dal roztok silnější, ten poslední už tak agresivní být nemusí. A proplachoval bych opravdu dotud, pokud bys vypouštěl vodu s tím sajrajtem, klidně to může být i 4x nebo víc. Protože lejt novou chladící kapalinu do takového bordelu nepovažuji za nejlepší, nehledě na to, že by se ti to tam mohlo zdrcnout znova. Jinak není třeba vodu ohřívat než ji tam naleješ, pokud s tím budeš jezdit, ohřeje se sama přitom. Když tam vodu, byť teplou, jen naleješ a bez nastartování vyleješ, moc toho nevypláchneš, protože v systému nevytvoříš tlak, který právě potřebuješ, aby se úsady uvolnily. A spíš to bude chtít chvíli jezdit, abys měl jistotu, že dostaneš pryč veškerej ten hnus. Toť moje rada... howgh!

edit: velmi doporučuju vytáhnout zeshora čidlo teploty chladící kapaliny, důkladně ho otřít a vyčistit od toho bordelu, abys měl jistotu, že ukazuje teplotu korektně. Pokud je také zanesené tím sajrajtem(což pravděpodobně bude), je dost dobře možné, že se auto nepřehřívá/nepřehřívalo právě díky tomu, že je čidlo zanesené a neukazuje tak jak má
Andy486
Příspěvky: 161
Registrován: čtv 10. říj 2013 7:28:16
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Andy486 »

:shock: fúha, chlapec môj, veľa zdaru, pri čistení.... ak to nieje pod viečkom oleja rovnaké, a olej ani naozaj nemizne (ani nepribúda) tak to snáď nieje tesnenie pod hlavou ani hlava samotná a bude to len v okruhu chladenia.

Čo sa však príčiny týka, možno by som to poňal trochu extrémnejšie, ak sa o auto naozaj nikto nestará a ani nevieš, kto sa v ňom rýpal, a čo stým robil, tak by som sa nečudoval, ak niekto !! nalial do expanzky rovno olej !! (namiesto do motora) mne to totiž príde práve ako olej vo vode a dobre premiešaný teda. Nechem tým nikoho uraziť, no ale videl som už kadečo :twisted:
Škoda Felicia GLXI 1,3i Bosch Mono Motronic (1995) tm. zelená metalíza
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Pawlick »

Akorát jsem teď také měnil chladící kapalinu. Musím se přiznat, poprvé jsem trochu přešvihl doporučenou dobu a místo po 2-3 letech jsem menil po pěti. Bylo to znát, byla úplně hnědá, až mě to překvapilo. A to jsme jinak měnili od novoty pravidelně a svědomitě po doporučovaných 3 letech, vždy G11 (G48) s destilkou. No, někde asi musí být znát těch 170 tkm a 20 let :?

Naposledy to byl Antifreeze G11 od Druchemy, teď mám Fridex G48 do Velvany.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

zajímavý... já jsem letos likvidoval tatového fazola kvůli korozi, měl tam měněnou nemrzku naposled v roce 2003 - tedy 12 let starou, Fridex Velvana Velvary, G11 (G48). fakt je, že jezdil celkem málo, dejme tomu že za tu dobu najel nějakých 72 kkm. Nicméně - v nemrzce nic neplavalo, aní náznak nějakých kusů, žmolků apod., barva stále modrozelená tak jak má správně být, chladič normálně průchozí, nic se nepřehřívalo, neucpávalo. Tím nechci nikomu radit nebo apelovat na to, abyste nemrzku neměnili, mířím tím na to, že pokud se nemrzka nezředí s něčím, s čím nemá, případně se do toho rovnou nenaleje nějakej šurvajs, a zároveň se před zimou měří bod tuhnutí, nevidím důvod, proč by chladící kapalina nemohla v systému zůstat i o trochu déle, než deklarované 3 roky (nebo G12 déle než 5 let). Ono taky asi bude záležet na tom, co se tam leje, Velvana bude asi jiná kvalita než nějaká noname nemrzka, nebo starline od autokelly a podobnejch.
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Pawlick »

V mém případě bych tipoval na nekvalitní chladivo a ještě po životnosti. Evidentně málo inhibitorů koroze... Nikdy jsem tak hnědou vodu nevylejval. Byla jen zbarvená, bez úsad či sraženin. Za těch 5 let najeto kolem 40 tkm.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

.... no jak říkáš, ty antikorozivní účinky určitě ta nemrzka neměla nejlepší, když to mělo už za 5 let tak hnědou barvu. při takovéto podstatné změně barvy je rozhodně rozumné nemrzku urychleně vyměnit. Myslím, že jsem něco podobného viděl u typu 742 nebo možná ještě 722, kde hodně lidí nemrzku prakticky neměnilo, pouze dolévalo. u felicie ani u favorita jsem ještě neměl tu čest.. ;-)
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od pipo444 »

mám kamaráta čo má feldu prvú ešte r.94 a ani nevie čo je tam vraj asi len destilka tak destilku dolieva :D chladiaca v živote nemenená, nádobka tmavá tak tma a voda trocha jako hrdzavejšia. teraz bude konečne vymienať tak som zvedavý čo stade vyťečie :) veď jeho problem.

inak MarksmanSK - pekný bordel v chladiacom okruhu, poriadne vyčisti a prepláchni, ja ked som mal čas tak som všetky hadice dal dole a vyumýal a samostatne preplachoval chladič, kúrenie, motor, teda všetko pekne vytečie a nejde inde a nič tam neostane žiadna stará kvapalina ;) ale väčšina ludí to tak nerobí lebo sa im nechce a nemajú času :mrgreen:
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

no tak to už je trochu extrém :-D. divím se, že mu to někde nezamrzlo.. ale jestli garážuje a třeba bydlí někde u Bratislavy, kde tolik nemrzne, je to klidně možné. pokud někdo už nechá v autě starou nemrzku a dolejvá jen destilku, je určitě vhodné ji před zimou změřit, zda nemá teplotu tuhnutí třeba jen -5°C. problémem je, že ti co na to kašlou aby měnili, většinou kašlou i na nějaké měření a až pak se diví, když jim mráz poškodí motor.

sundat hadice a vyndat veškeré komponenty chladícího systému je určitě dobré, nicméně málokdo se tím asi bude chtít zaobírat. Navíc spony bývají za ty roky pěkně zarezlé, hadice zteřelé, takže je dobré mít v takovém případě po ruce náhradní věci na případnou výměnu. Stejně ale je dobré udělat potom ten proplach třeba octovou vodou, protože třeba vodní pumpu, chladič, topení nebo motor člověk mechanicky nevyčistí a je potřeba udělat to za provozu tlakem vody v chladícím okruhu.
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od pipo444 »

velakrát som dával dole spony a hadice a všetko v poriadku, tie spony sú pružné takže kliešťami stlačiť a vytiahnuť a ide to :) zakial niekto nevymenil svorky.
výhodou môže byť zasa to že aspoň potom nebude tolko bordelu plávať vo vode a skorej sa to vyčistí aj tým octom a nebude treba možno tolko krát vymieňať vodu ;)
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

... určitě to není na závadu to rozdělat a vyčistit ručně to co jde. všechno má holt svoje, když rozděláš, nepotřebuješ tolik proplachovat, ale hrozí riziko, že ti při povolování/utahování někde něco rupne, upadne, praskne atd. záleží jak je kdo pohodlnej a chce se tím zaobírat, rozhodně to ale nebudu nikomu rozmlouvat. fakt je, že proplachem nemusíš vyčistit vše na 100 %, ale to mechanicky taky ne, protože třeba do topení/chladiče se člověk normálně nedostane. každopádně ruční čištění rozdělaných komponentů bude preciznější a důkladnější, to je bez debat
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od pipo444 »

takže v skratke treba to čistiť "mechanicky" aj "chemicky" :D som zvedavý jako sa mu to podarí ;) veď hentaký maglajz musí mať aj zhoršené chladiace vlastnosti
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Zdravím.
Takže východiskový stav na fotografiách hore je odstránený :-)
Rozhodol som Vám napísať sumár čo som za posledný týždeň všetko urobil:

Takže ten sajrajt čo bol všade - chladič, hadice, blok motora, vyrovnávacia nádržka.... S autom sa urobilo po prvom mechanickom odstránení bordelu z nádržky (a doliatí čistej vody) 40km. To preto, aby sa ten systém trochu rozhýbal - nádržka bola totiž predtým tým bordelom zalepená. Tou vodou sa dali do pohybu ďalšie hrče toho bordelu a vyplavilo ich do nádržky.
Až potom som vypustil chladiaci okruh. Demontoval vyr. nádržku a znovu ju mechanicky vyčistil od toho čo sa tam za jazdy znovu naťahalo. Zároveň som odpojil hornú hadicu čo ide do chladiča a vytiahol kombinovaný snímač teploty čo je pri termostate.
Následne som autom prehnal cez otvor po teplotnom čidle 4 litre čistej vody. Cez hadicu čo ide do chladiča zasa 4 litre čistej vody. Do lavóra pod autom zbieral ten bordel. Zložil som chladiacu sústavu ale čidlo teploty nevracal, aby sa systém tadiaľ pri liatí do nádržky odvzdušnil. Potom som nalial 1l octu a dolial požadované množstvo vody až ju vytláčalo z otvoru pre čidlo teploty. Vrátil čidlo teploty a dolial vodu na predpísanú hodnotu. Následne sa stáním na mieste zahrialo auto a potom bola 18km jazda po meste. Na druhý deň do práce a späť som dal ďalších 70km.

Večer som opakoval postup hore (vypustenie celého okruhu, premývanie čistou vodou 4 litre cez čidlo a 4 litre cez hadicu chladiča. Potom naplnenie 1l octu a voda a cca 15-18 km jazda po meste. Ráno cesta do práce).

Potom bola deň pauza (už ma to po práci v garáži nebavilo).

Ďalší deň som opäť vypustil okruh a premyl systém 4 + 4 litrami. Nalial novú chladiacu zmes v pomere 1:1 s destilkou. Síce systém nie je úplne čistý >>> na to by sa museli vymeniť aj všetky hadice a ešte 2 krát zopakovať preplachy a jazdy s octom, ale už boli noci kedy bolo -3°C tak som nechcel s autom vonku (a čistou vodou v okruhu) nič riskovať. Majiteľka nebola aj tak ochotná platiť za nové hadice tak som to vzdal. Počas premývania sa veľa bordelu z hadíc zobralo. Voda pri prelievaní bola pri konci už čistá len počas jazdy s roztokom octu sa zahriatím zmes stále sfarbovala do hneda asi zo zbytkov čo sú po celom systéme nalepené a zaschnuté. Teraz auto jazdí a chladiaca sa z ružovej zafarbila len jemne na tmavo takže celá očista bola úspešná.

A ešte bonus. Pri prvom premývaní a nočnej jazde som zistil, že bol poškodený termostat. Proste auto išlo stále na veľký okruh (bol trvale otvorený). V tomto chladnom období sa náporom vzduchu ochladzovaná voda v chladiči nedokázala bez stánia auta otepliť. Priateľka netušila, že auto sa má pri jazde zahrievať, aby optimálne pracovalo a vyhovovalo jej, že má na palubovke teplotu pod 70°C ("akože sa jej autíčko neprehrievalo" :-( ). Celý okruh sa jej za jazdy nedokázal na 1,3ke ohriať. ...Takže jazdila so studeným motorom a asi aj na sytič (podľa toho ako to skákalo). Tak som termostat vymenil. Teraz je všetko ako má byť. Auto sa skľudnilo a ide plynulo. Motor sa zahreje na 90°C. Ešte som očistil škrtiacu klapku a čidlo snímania teploty/tlaku vzduchu. Na zahriatom motore počujem hrkotať reťaz - tú nebudem riešiť, auto má skutočných 105000 takže na hrkot bez nutnosti výmeny má nárok. Cvakajú však aj na dvoch valcoch ventily takže tam ešte zoštelujem ich vôlu (len musím dnes kúpiť tesnenie pod viečko). Po tom všetko ešte z auta jemne kvapká olej ale ja nemám jamu, aby som spodok motora poumýval a to miesto lokalizoval a pretesnil. Takže toto nech si milá rieši už naozaj v servise na zdviháku.

Ukončím to so slovami, že už mám toho dosť a som rád, že je to premývanie za mnou.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

... hlavně že se povedlo. občas doporučuju kouknout do expanzní nádobky, jestli se tam neobjevuje nějakej sajrajt nebo kusy toho zaschlého bordelu. Bylo by bývalo lepší s tím chvíli jezdit, aby se ten sajrajt co nejvíce vypláchnul, ale už je hotovo, tak nemá cenu nad tím laborovat. Chápu, žes nechtěl riskovat, že voda zamrzne a způsobí nějakou škodu. Měnit hadice by neuškodilo, ale stejně by usazeniny zůstaly v topení/chladiči/motoru, takže na 100% bys to stejně neodstranil, leda bys vyměnil všechny zmíněné komponenty :-D. Termostat se nedivím, že odešel, je zázrak, že toho neodešlo více. Rozvodový řetěz pokud trochu šustí, nic se neděje. Nicméně výměna není ani nijak drahá ani složitá, tak třeba příště ;-). Ventily určitě sešteluj co nejdřív, jestli cvakají. No a jestli semtam kapka oleje ukápne, žádné neštěstí to není. Většinou stačí třeba jen dotáhnout šrouby, jestli se ti někdy bude chtít... Ale jestli to nechčije a není třeba každej tejden dolejvat olej, nic se nestane, když to necháš být. Jednou za měsíc zkontroluj hladinu oleje a je to.
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Áno, expanzku jej budem priebežne kontrolovať. Zatiaľ je čistá bez hustých zhlukov - len tá chladiaca kvapalina hneď na začiatku jemne ztmavla. Naozaj som sa bál možného vzniku väčších škôd ak by voda premrzla. A tiež mám kopec svojej vlastnej práce a jej autíčko bola neplánovaná vsuvka čo mi posunula moje plány. Čas robiť niečo v garáži mám len večer po 19:00 takže som to rýchlo ukončil a nenaťahoval som to ešte dôkladnejšou očistou.

Ventily som včera nastavil. Dva sacie a tri výfukové boli trošku mimo tolerancie [0,20(výfuk - oceľ) a 0,25(sací - hliník)]. Zvuk ventilov od viečka je teraz po zahriatí motora tichí. Stále je tam ale počuť tú reťaz a ešte niečo. Neviem však popísať charakter toho druhého zvuku a ani presné miesto jeho vzniku. Je to hlučnejší nepravidelný klepot z priestoru ohraničeného škrtiacou klapkou, prvým valcom a trochu zo strany od remenice. Ja celkovo nemám v uchu aký zvuk má produkovať 1,3 mpi (z benzínových motorov som mal Mazdu 2,0i , Forda 2,0i , Toyotu 1,33i a tie boli ak sa pamätám tichšie). Tento motor je však na tom jednoznačne lepšie ako vtedy keď sa ku mne auto dostalo. Chod je pravidelný, voľnobežné otáčky na palubovke sa nechvejú, motor sa krásne zahreje a drží správnu teplotu. Pri jazde prestalo trhanie čo bolo normálne než auto urobilo prvých 300 - 400 metrov.

Zdá sa mi však, že má ešte nejaké neprirodzené pazvuky (hore popisované) a nechcel by som niečo zanedbať. V práci na parkovisku sú nejaké Felície takže ak zistím koho z firmy sú pôjdem si pár kusov vypočuť.

Priateľka je rada, že už to jazdí plynulo - viac nerieši. Tento prístup nenávidím ale na moje výčitky ako na to doteraz (a i naďalej) kašle reagovala podráždene tak do nej viac nemienim "rýpať". Ona potrebuje pojazdné auto - čo už má. Ja však potrebujem vedieť, že je na ňom všetko v cajku >>> môže sa naňho spoľahnúť bez rizika, že ju odstaví nejaká fatálna chyba na motore. Potom by začala chcieť drať moje auto ! :evil:

Čo sa týka toho oleja tak som som niečo včera poutieral. Keď som nastavil ventily išiel som sa v noci povoziť a po odstavení som z baterkou kontroloval množstvo naslzeného oleja. Nebolo to vôbec tragické (žiadne kvapky len trochu navzlýnalý povlak) takže to naozaj nebudem riešiť. Predtým som bol presvedčený, že to kvapká. Keby to naozaj kvapkalo tak ju prinútim, aby išla niekomu na jamu a opravila to. Ja som motorkár a olejové fľaky (z akéhokoľvek zdroja) na ceste z duše nenávidím.
Naposledy upravil(a) MarksmanSK dne úte 10. lis 2015 14:34:47, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Pawlick »

Pěkná práce, musela to bejt pakárna. Já teď menil termostat a ten novej je ještě horší než původní, tak to budu muset zas rozebrat a reklamovat.

Jinak nevím, jestli ses upsal, ale sací ventily mají být 0,25 a výfukové 0,2.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
MarksmanSK
Příspěvky: 7
Registrován: pát 30. říj 2015 9:51:23
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od MarksmanSK »

Ahoj. Jasne, bol to preklep z rýchlosti. Veľmi som sa rozpísal. ...Aj materiál tyčky nie je z liatiny ale z hliníku. :oops:

0,20 výfukový (z ocele)
0,25 sací (z hliníku)

Vďaka za upozornenie 8-) opravím to aj v pôvodnom príspevku, aby som tu v budúcnosti niekoho nedomotal.



Pawlick píše:... Já teď menil termostat a ten novej je ještě horší než původní, tak to budu muset zas rozebrat a reklamovat.


Držím palce s reklamáciou. Ja som kúpil radšej celé veko skrine termostatu (pôvodnú prvovýrobu). Kupoval som na objednávku cez internet, aby to bolo lacnejšie. Výmena prebehla jednoducho a aj samotný kus funguje ako má. ...Našťastie.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

MarksmanSK: jj, pawlick má pravdu, sací 0,25 výfuk 0,20. od klapky nevím, co by mohlo být za zvuk, snad jedině jestli není špatný těsnění pod ní a nepodfukuje - to samé může podfukovat těsnění mezi sacím/výfukovým potrubím a hlavou. od bordelu by taky mohlo být zanesený vodní čerpadlo, případně může dělat zvuky i alternátor. těžko takto od stolu to poznat, když to člověk neslyšel. Je to holt už 14-15 letý auto a holt svoje mušky mít bude, zvlášť když se tomu takto pomohlo tím sajrajtem v chladícím okruhu. Neřešil bych, jezdil a pokud se někdy bude dělat nějaká větší oprava nebo servis - např. zmiňované rozvody, zmínil bych se tomu, kdo to bude dělat. Případně bych sledoval, zda se problém nezvětšuje/nezhoršuje a řešil až potom. Do servisu s tím samozřejmě můžeš zajet, ale přimlouval bych se za to být k drobnostem u takto starého auta tolerantnější. Zvlášť pokud to není vyloženě něco zásadního, co zásadně ovlivňuje bezpečnost nebo komfort používání auta. To bys taky do toho servisu mohl jezdit dvakrát týdně, pokud bys chtěl být opravdu důsledný :-D. Vsadil bych se, že ten zvuk tvoje přítelkyně ani neregistruje ;-). Nevěřím tomu, že by to měla být nějaká fatální chyba na motoru, jak píšeš...

To samé s tím vzlínajícím olejem... nechal bych být, jinak budeš kolem toho tancovat furt, bude to stát čas a peníze a efekt bude prakticky nulový...

Pawlick: s termostatama u 1,3 MPI jsem se taky dlouho pral, furt mi to teklo, rozevíralo moc brzo atd. Pak jsem si sehnal hliníkový domeček z favorita, nechal stočit duralovou vložku na čidlo MPI a přivařit k hliníkovému domku. Dá to trochu práce, ale je to řešení nafurt, případně stačí jen jednoduše vyměnit fako vložku termostatu, které bývají spolehlivé a vydrží řadu let... takže tak nějak..
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Pawlick »

Přestavba na hliníkovej domek je ideál, ale do toho se pouštět nechci, no. Protože mám jedno z posledních BMM, mám z fabriky plastový "MPi" domek. Kupoval jsem origo škoda víko s termostatem a bohužel ani to není známka kvality, a nic lepšího sehnat nejde :(
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

... jakýs takýs kompromis je dát akorát víko hliníkový spolu s fako těsněním a nechat domeček původní plasťák. samořezné šrouby nahradit metrickými s matkami, pořádně dotáhnout a modlit se ;-). Chce to mít ale jistotu, že máš domek rovnej, nezkřivenej. to prvovýrobní víko s termostatem od Pronowia Velká Bíteš je dost kazový, (když ho koupíš teď jako náhradu), to už jako lepší variantu vidím ten polskej plasťák s vyměnitelnou vložkou. Tam jde jen o kontrolu, zda je termostat řádně zasilikonován v plastu a nepropouští okolo. Ale časem se někdy taky křiví... jestli máš trochu možnost si někde ten hliník nechat udělat, jdi do toho. mám kdyžtak i technický výkres té vložky pro soustružníka, pokud bys chtěl. Jinak to není žádný problém to nechat udělat, šikovnej soustružník to má za pár minut hotový. Bohužel jsem taky musel nechávat dělat, protože soustruh nemám. Ale je to paráda, od té doby nevím, že něco jako termostat mám... :-D
tajnej
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30. čer 2009 22:58:11

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od tajnej »

Rob na kolik tě to přišlo? Dělal ti to někdo známej?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Neznáma usadenina v chladiacom okruhu

Příspěvek od Rob »

Dělal mi to kámoš v práci jako fušku. Už si nepamatuju kolik jsem mu dával, jestli stovku nebo dvě. Tak nějak to mohlo být. Kdyžtak technický výkres zde a fotky jak to vypadá v reálu: http://robertx.rajce.idnes.cz/hlinikovy ... tu_felicia

Jinak nemůžu na to ani teď opravdu říct nic špatnýho, funguje to stejně jako u fazola. Kdo ho měl, tak ví, že termostat potažmo vzato domek byla jednou z věcí, o které člověk nevěděl po dobu životnosti auta.
Odpovědět