Nepravidelný chod motoru za vlhka

Simos 2P
135M, 136M
FelDan
Příspěvky: 17
Registrován: ned 17. črc 2016 11:38:50
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od FelDan »

Dobrý den,
Ještě než zde vylíčím problém, který mám, prohlašuji, že jsem již hledal odpověď na spoustě stránek, avšak přesnou odpověď jsem nenašel a tak píši sem, kde snad najdu radu, co s tím.
Chci zde popsat problém se škubáním motoru 1.3MPI 50kW.

Jak k tomu dochází:
Stane se to pokaždé, když je vlhký vzduch a tím spíš, když třeba přes noc/den prší či sněží.
Auto startuje normálně, ale motor neběží kultivovaně. Zatímco za normálních okolností téměř nevibruje, ve výše popsaných podmínkách mi přijde, jako by snad byla chudá směs, nebo jako by vstřikovaly vstřikovače dřív, než je běžné- nevím. Po prošlápnutí plynového pedálu lze motor normálně protočit, avšak zpět do volnoběžných otáček se vrátí takovým stylem, že místo toho, aby otáčky plynule klesly na volnoběžnou hodnotou cca 800ot/min, tak klesnou pod tuto hranici a pak si elektronika přidá trochu paliva a otáčky se vrátí do neklidného volnoběhu.

Zajímavé je, že když se chci rozjet, je potřeba více plynu a škubání přetrvává. Hbitý rozjezd v tomto stavu nepřipadá v úvahu- motor to nepobere a zhasne. Každé přeřazení je celkem nepříjemné, protože při pouštění spojky motor „kope“- není to tím, že bych snad spojku nedržel dostatečně dlouho v záběru, ale zde se to projevuje neochota motoru zabírat. Auto při jízdě zrychluje bez škubání pouze s lehkou nohou na plynu, avšak přidám-li více plynu, neděje se prakticky nic, motor vibruje a téměř nezrychluje.
Tento stav chodu motoru zmizí vždy, když se motor alespoň trošku ohřeje a je v záběru. Teplota, které stačí dosáhnout je těžko změřitelná, protože teploměr prakticky při takto nízké teplotě ještě ani neukazuje.

Poprvé se neklidný chod motoru a škubání projevilo cca před 2000km, když jsem jel 120km trasu. Motor byl ohřátý na provozní teplotu a bylo vlhké počasí. Jel jsem cca 100km/h a při potřebě zrychlit (předjíždění) motor začal pouze vibrovat a nedělo se nic.
Auto má najeto cca 95 800km, je pravidelně servisované, v minulosti byl měněn vadný 3. vstřikovač a zapalovací lišta. Svíčky a škrtící klapka jsou v pořádku.
Když bylo auto naposledy na dílně, mechanik mi vyčistil zapalovací lištu, avšak myslím, že zrovna tou to nebude, protože se závada projevuje typicky za vlhka a při delší odstávce, nicméně po chvilce jízdy závada sama zmizí.

Teď je otázkou, co s tím? Již jsem se dočetl, že by za to mohl třeba Hallův snímač natočení klikového hřídele. Že by se na něm držela vlhkost? Co se s tím dá dělat? Jak to lze opravit?

Za každou radu budu rád.
Děkuji za odpovědi předem.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od Rob »

první věc kterou bych udělal je nahlédnout do paměti závad. těžko se posuzuje závada takto od stolu bez možnosti si problém "osahat" a výpis paměti závad mnohdy odhalí závadu hned bez nutnosti složitého laborování a zkoušení metodou pokus/omyl. Nepravidelný chod může být způsoben v podstatě dvěma příčinami: problém se zapalováním a problém s přípravou směsi. Pokud píšeš že "v minulosti byl měněn vadný 3. vstřikovač a zapalovací lišta. Svíčky a škrtící klapka jsou v pořádku." nezbývá než se zaměřit na přípravu směsi. První věc - palivový filtr - měněný, interval výměny, výrobce, je správně nasazen?? s tím souvisí palivové čerpadlo, pokud byl filtr dlouhou dobu ponechán bez výměny, může být čerpadlo zaneseno nečistotami, případně být "unavené". Projít palivové hadičky a trubičky, zda nejsou někde skřípnuté, přimáčknuté,zdeformované. Dále vstřiky - pokud byl jeden měněný, je možné, že mohl odejít i další = zkontrolovat funkci. Čidlo teploty vody a čidlo teploty a tlaku nasávaného vzduchu - zkontrolovat VAGem, zda ukazují korektní údaje, případně vyjmout a očistit od usazenin nebo vyměnit. Snímač otáček bývá taktéž často znečištěn, ale jeho chybná fuknce se projevuje spíše jinak. Nebude ale na závadu zkontrolovat/očistit. Lambda sonda - špatnou funkčnost lze vyzkoušet snadno jejím odpojením a ujetím např. 100 km bez ní. Pokud bude lambda špatná, problém se neprojeví. Měla by v tom případě vykazovat chybu v paměti závad. Veškeré díly, pokud budeš kupovat, doporučuji koupit originál, byť třeba použitý. Nutná je jistota, že je díl funkční, takže díly neznámého původu a funkce nebrat a raději si připlatit za 100 % funkční díl. Pokud píšeš "klapka je v pořádku" nevyplývá z toho, zda a kdy byla čištěná - rozhodně doporučuji vyčištění provést. Poté je nutné provést reset a základní nastavení VAGem. Vyčistit rozhodně sundanou klapku z obou stran, ne jen shora, ale i zespod a to pořádně a pečlivě hadrem a benzínem. Poslední věc, která mě napadá, je kontrola těsnosti sání a výfuku. Pokud byl měněný jeden vstřik, je možné, že zde mohlo dojít k netěsnosti - zkusil bych nějakým čističem nebo lihovým sprejem stříkat kolem sání a pozorovat, zda se nezvýší otáčky, což by na netěsnost ukazovalo. Možné je také foukat kolem domělého místa úniku např. cigaretový dým, na něm je to dobře vidět, zda někam fouká nebo nasává. typicky může být problém u těsnění pod klapkou nebo těsnění mezi hlavou a sáním, popř. výfukovými svody. tak doufám, že ti rady pomůžou a problém rychle najdeš a odstraníš...
Naposledy upravil(a) Rob dne úte 04. dub 2017 13:31:23, celkem upraveno 1 x.
FelDan
Příspěvky: 17
Registrován: ned 17. črc 2016 11:38:50
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od FelDan »

Děkuji za odpověď. VAG bude nutný... Jen se ještě zeptám: Ta souvislost s vlhkem, je nějaká? Popisoval jsem, že závada pomine, jakmile se motor alespoň trochu ohřeje.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od Rob »

souvislost s vlhkem by ukazovala spíš na problém s elektrickou částí, tzn. nejspíše se zapalováním. ale může se tvořit kondenzát i například ve svorkovnicích u klapky nebo u vstřiků apod. až budeš kontrolovat/čistit čidla, nebude od věci zkontrolovat zda ve svorkovnicích je dobrý kontakt a piny nejsou např. ohnuté nebo zrezlé apod. určitě bych svorkovnice i prostříknul např. kontaktsprejem a to i v případě, že se vše bude jevit v pořádku. v každém případě bych ale začal diagnostikou a pamětí závad....
FelDan
Příspěvky: 17
Registrován: ned 17. črc 2016 11:38:50
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od FelDan »

Dobře, děkuji za výstižně odpovědi. Teď už alespoň vím, jak jednat. Uvidíme, co Feldě nakonec je. Děkuji za rady! ;-)
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od Rob »

jj, když se ti bude chtít a chybu odhalíš, můžeš sem napsat pro ostatní, v čem byl problém, aby si ušetřili zdlouhavé laborování a zjišťování. na druhou stranu, málokdy se stane, že se stanou dvěma autům dva naprosto totožné problémy, proto i moje rady nejsou a nemůžou být úplně konkrétní a jednoznačné...
FelDan
Příspěvky: 17
Registrován: ned 17. črc 2016 11:38:50
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od FelDan »

Určitě napíši! Akorát to nebude hned. Sice rady od tebe nemusí být úplně přesné, ale jako "odrazový můstek" k řešení závady jsou naprosto postačující ;-).
Honzis
Příspěvky: 386
Registrován: pon 07. pro 2009 12:49:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepravidelný chod motoru za vlhka

Příspěvek od Honzis »

Na 99% je to něco v elektrice. Už jsem to tady někomu psal, prolez konektory.. Mě se stávalo pár nevysvětlitelných věcí... třeba to, že auto jelo parádně až do okamžiku, kdy jsem se pokusil rozjet na plnej plyn. To normálně zdechlo v křižovatce. Příčina? Špatnej kontakt v konektoru zapalovací lišty. Nebo mi najednou naskočila volnoběžná spotřeba na 4 litry za hodinu, motor začal dunět a samozřejmě neměl výkon, no nějak jsem se s tím dohrabal domů, zajel do garáže a v tu ranu to zmizelo - asi když to vidělo VAG kabel. Nakonec jsem to našel - čidlo teploty v sání mělo špatný kontakt v konektoru....
To to tvoje vypadá na něco dost podobného. Jen to nebude zaoxidovanej konektor, ale problém s pronikáním vody někam, kde nemá být. Pokud to nemá charakter vynechávání zapalování (prasklá pryskyřice na zapalovací liště), šel bych po čidlech teplot. Tam trocha vody stačí, aby byla informace naprosto mimo...
Odpovědět