nové EU normy pneumatik

Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Tak nám EU zavedla povinné označování pneumatik. Narazil jsem na to, když jsem chtěl kupovat nový pár mých oblíbených Pirelli cinturatro P4, které se dobře umístily v německých testech. Jenže ouha, v kategoriích podle EU na tom tak dobře nejsou. Na eshopu jsem za stejnou cenu našel pneu od Michelinu, které mají o třídu nižší hlučnost a lepší vlastnosti na mokru. Nevíte, jakou metodikou se to zkoumá? Má to nějakou validitu, nebo je to jen razítko EU ouřady? Pirelli z vlastní zkušenosti jsou trochu hlučnější, tak si říkám, že na těch EU hodnotách asi něco bude. Nebo ne?
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Ahoj, cituji svůj web http://jmjm.cz/clanky-skoda-felicia-130 ... -disky.php
V prodejně nebo ekatalogu musí být od jisté doby u pneumatiky přiložen EU štítek, který, stejně jako v případě malého e, nic podstatného nepřináší. Je zde sice valivý odpor - úspora paliva, přilnavost na mokru - brzdná dráha a vnější hlučnost v dB, ale vše jsou jen indexy, jež si výrobci určují sami na základě metodiky z Bruselu. Tudíž jen další marketingový nástroj, jehož nebezpečí tkví v možnosti degradace výrobků do té míry, aby místo v množství parametrů byly dobré pouze v těchto třech (http://www.mpneu.cz/eustitky/).

Myslím, že tyto EU nesmysly jsou úplně na hovno, lepší je sledovat spíše UTQG - Uniform Tire Quality Grading - jednotná klasifikace jakosti pneumatik dle Národní agentury pro dálniční bezpečnost, nazývaná také někdy jako UTOGS - UTOGStandars (https://en.wikipedia.org/wiki/UTQG). UTQG indexy jsou totiž reálně měřeny dle referenčních pneumatik, ale i tak zde může hodně hrát roli marketing. Po zkouškách mnoha gum jsem zakotvil u Michelinu, vydrží víc, jsou tišší a trakci mají skvělou, takže vyšší cenu hravě vyváží nižší nutnost přezouvání.
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Lugosy:
Mě docela překvapilo, že v německém testu skvělé Pirelli mají podle EU o dvě třídy horší hlučnost, než stejně drahé Uniroyal. Ty jsem teď koupil ve verzi Rain Expert. Ztráta přilnavosti na mokré vozovce mívá fatálnější následky, než na suché (tohle s feldou stejně nedosáhnu). Doufám jen, že to nejsou jen marketingové kecy. Viditelné na těch Uniroyalech je, že mají výrazně větší podélné drážkování, podobně jako zimáky.

Mimochodem, řekl bych, že u těch, co autem nejezdí denně má docela podstatný vliv na degradaci pneu jen samotný čas. Za pár let prostě ztrácejí svoji pružnost, ikdyž vzorek je stále přijatelně hluboký. Tak na to pozor! :!:
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Mr. Wankel:
Taky mě ty testy mnohdy překvapí. Můžou sice být určitým vodítkem, ale v těch rozměrech, ve kterých to testují v SRN, feldy většinou nejezdí, takže i podprůměrná guma může být v našem rozměru třeba jen průměrná a naopak kvalitní úplně na hovno. Na autě mám HP a podložky a i s origo rozměrem v zatáčkách brzdím málokdy, tudíž mě hodně zajímá výdrž, protože na HP téměř všechny gumy seděly na cestě dobře. U ekogum - Barum, Matador, Dębica, byla životnost vpředu vesměs vždy stejná, 1 sezona, tzn. u mě v průměru 15000 km a skoro pokaždé se různě zvlnily jak na bocích, tak na běhounu, prostě šmejdy. Tak jsem testl Nokian i3 s tím Haakaaolejem, nebo co to je :-), a Michelin E3B1, a od té doby kupuji jen klasické pneu Michelin, protože vpředu vydrží o něco více, než Nokiany, a najezdí 2 sezony, tedy cca 30000 km.
Konkrétně Uniroyal jsem testoval R680 se směrovým vzorkem s bohatým drážkováním, pěli na ně ódy, jak drží na mokru, bylo to i na nich - Rain Tyres, no, a moc nekecali, měly pořád stejné jízdní vlastnosti. Výdrž taky byla o něco větší od Barumek, po sezoně jsem je s 3 mm hodil na Rapida, takže odhaduji, že by asi těch 18000 celkem vydržely.

V tom máš pravdu, když se spojí tvrdá guma s kočárkovitým podvozkem, tak je dunivka jedna dvě. Na jednom faku jsou gumy z roku 2004, a je to katastrofa, jsou zvlněné, těžko jde řízení, a kordy už jsou tak slabé, že stačilo se obrubníku jen dotknout a už se poškodily. Pak znám jednu fildu s gumama z roku 2000. To už jsou opravdoví sebevrazi.
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

A co takhle zimní pneu? Tam na výběru kvalitního vzorku záleží ještě víc. Používám nějaké levné, značku ani nevím. Přitom mi připadá, že ty Rain expert měly více zimní dezén, než ty opravdové zimní. Do hor poslední dobou nejezdím, tak to nemám pořádně otestované. Každopádně předohrab na sněhu či ledu je obecně dost tragédie. (ps:předpokládám, že ty rozhodně nepoužíváš 165/70 R13)
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Vzorek samo taky, ať odvádí rozsolený bordel a zakousne se do pěkného sněhu, ale hlavně jde o směs, aby moc netvrdla ani teplotou, ale ani stářím. Asi nejlepší zimní gumy byly čs. Barum OR25 a OR32. Měl jsem je na 120LS a později Garde, skoro neubývaly, OR32 vzadu, a projel s nimi neprohrnutou cestu z Bílčic do Roudna.
K fildám. Z levných jsem zkoušel Barum Polaris a Dębica Frigo Dir, vpředu vždy do 15000 a byly hin. Vzadu Dębicy vydržely 4 sezony s odhadem mezi 30000-40000, tehdy jsem si ještě nepoznamenával přesná data. Ale už bych je nechtěl. Bez varování se v odstupu jednoho týdne obě zvlnily jak na běhounu, tak na bocích a to jedna zničehonic na dálnici ve 130.

Teď mám zimní vpředu Michelin Alpin A3, má 6 mm a 15340, a vzadu na dojetí Nokian W+ s 5 mm a 18105 km (k 1.11.2014). Nokiany už nejde foukat na 2.6, moc kloužou, tak tam teď mám 2.3 nebo 2.4, takže je taky nahradí Michelin, protože u nich směs stářím netvrdne tak rychle, a přitom Michelin i Nokian jsou z roku 2012, takže tragédie na to, že jsou inženýrované ve Finsku a vyrobené v neméně studené Leningradské oblasti SSSR :)

Ještě dodatek k letním: Michelin Energy E3B vpředu dojely s proběhem 26355 km a 2 mm, Nokian i3 vzadu s 41385 km a 3 mm. Tuto sezonu už jezdily 4 nové E3B1, tak jsem zvědavý, jaký bode rozdíl vzadu od těch Nokianů.
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Vzhledem k tomu, že toho moc nenajezdím, tak je pro mě podstatnější jaké má pneu vlastnosti na problematickém povrchu (sníh, břečka,voda), než životnost. Co jsem procházel různá fóra, tak je mezi zimními, podle zkušeností řidičů, docela velký rozdíl. Některé na sněhu drží líp. Na ledu je to jedno, protože tam klouže všechno kromě hřebů :)
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Na sněhu a břečce nejhůř držely Polarisy. Debicy držely dobře, oproti Polarisům excelentně, ale na Micheliny nemají. Na vodě mi to přišlo takové vesměs stejné. Fakt je to ale auto od auta, každý podvozek je jinak tvrdý a opotřebovaný (přítlak gum k povrchu), a tak se stejná guma chová pokaždé o cosi jinak.
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Ty Nokiany vzadu jsou zase hodně náchylné na zmrzlé koleje, ustřelují, takže jsem neměl šanci zapomenout kontra volantem ze škodovek vzadu :)
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Pro mě nemá moc smysl kupovat Micheliny. Jsou opravdu drahé a v původních falďáckých rozměrech jejich vlastnosti např. na suchu moc nevyužiji. Já radši vysoké pohodlné, než nízkoprofilové široké a drncavé.
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

A jaký tam teda máš rozměr? Na autě používám pouze rozměr 165/70R13. Čím širší guma na stejně těžkém autě, tím horší vlastnosti v břečce a ve sněhu, ale na 145 nebo 155 se mi přecházet nechce, to už jsou spíše galusky, než bezpečný rozměr :-)
emge

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od emge »

Tiež som mal Pirelli P4 Cinturato a túto letnú sezónu u mňa skončili, hoci boli ešte málo ojazdené. Na suchej vozovke boli celkom dobré, mali dobrú ovládateľnosť v zákrutách. Ale na mokrej vozovke boli zlé, brzdili vyslovene mizerne. Mizerne znamená asi tak, ako niekedy Barum Brillantis, s ktorými som mal tiež zlé skúsenosti. Mňa Pirelli vyslovene sklamali.
Predtým som mal Lugosym spomínamé Uniroyal Rally 680 a s tými som bol veľmi spokojný. Svoje vlastnosti s vekom strácali, ale aj pred výmenou brzdili na mokrej vozovke lepšie, ako nové Pirelli P4.
Mr.Wankel, ako hodnotíš Uniroyal RainExpert v provnaní s Pirelli P4? Na jar potrebujem kúpiť nové letné pneumatiky a tie Uniroyaly sú mojim favoritom.

Zimné mám Uniroyal MS+ 6, ktoré som kúpil po dobrých skúsenostiach s MS+ 5. A nesklamali. Pre Feliciu sú to veľmi dobré pneumatiky za prijateľnú cenu. Dnes má ale Uniroyal v ponuke už nový typ MS+77. S tým nemám skúsenosti, ale odporúčal by som Ti ho do pozornosti.

Tie Eu štítky nakoniec nie sú zlá vec. Testom pneumatík dôverujem čím ďalej, tým menej. Pripadajú mi akési "optimalizované" pre vybrané značky.
Podľa EU štítkov však uprednostňujem vyššiu hodnotu pre valivý odpor (vyššia spotreba) a nižšiu hodnotu pre priľnavosť (brzdenie) na mokrom povrchu. Fyzika proste nepustí, mäkšia pneumatika musí mať vyšší valivý odpor, to vyplýva už zo vzorca pre výpočet valivého odporu. Skutočná úspora paliva je veľmi diskutabilná, vplyv pneumatík je zanedbateľný, sú tu dôležitejšie faktory. Oveľa dôležitejšia je však pre mňa bezpečnosť.
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Přesně. Ten valivý odpor je zanedbatelný oproti třeba podhuštění. Je to jenom další eko-pakárna z dílny EU.
Měl jsem ty stejné Pirelli P4 cinturato, co vyhrály v německých testech. Jsou papírově hodně hlučné, na poslech hlučnější než zimáky, teď jsem je přehodil dozadu.
Bohužel v dešti toho moc naježděného nemám, takže s rozdílem oproti těm Uniroyal RainExpert ti asi neporadím.
Taky je rozdíl, jestli bereš aquaplaning na souvislé vrstvě vody, nebo jen mokrý asfalt po dešti.
Každopádně to má opravdu hodně hluboký vzorek s pořádnými žlaby :) (nikoliv žlábky), skoro to připomíná zimní pneu.
Vše mám v původním rozměru 165/70 R13.
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Mr. Wankel a Emge: Pánové, máte na těch gumách uveden Treadwear? Zajímala by mě jeho hodnota, protože ten je měřen podle přesně vyráběných refenčních gum, takže by se dal považovat za mnohem prospěšnější, než EU index, měřený jen při brzdění.
Mr.Wankel
Příspěvky: 147
Registrován: pon 10. bře 2014 16:26:53
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Mr.Wankel »

Mě osobně opotřebení při mém nízkém nájezdu nezajímá, spíš bych potřeboval vědět rychlost stárnutí pryže :)
Kdyžtak ti to nafotím a pošlu, sám se v těch kvantech čísel na pneumatice nevyznám.
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Super, kdyby to šlo, bylo by to fajn :-) Asi záleží od výrobce i konkrétní gumy. Určitě ale rychleji zteří protektory, než pneumatiky. Když koupíš gumy, co budou mít nízký treadwear, budou Ti ubývat před očima.
emge

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od emge »

Ja som tie moje Pirelli nechal v pneuservise, takže už treadewear nezistím. Pamätám si len, že boli vyrobené v Turecku.
Zajtra pozriem zimné.

Čo hodnotí tento údaj? Chvíľu som hľadal jeho význam na internete, ale múdrejší z toho nie som :scratch:
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Podle DOTu Mr. Wankela jste je měli stejné. Též je měl Turecké. Treadwear tam je 420, takže jsou to docela tvrdé gumy. Jak to tak delší dobu sleduji, Treadwear 280 a 420 se objevuje docela dost, nezávisle od výrobce. Třeba Brillantis měly 280, Brillantis 2 mají 420. Vaše pirelky 420, Vaše unirojalky 280. Jinak mi příjde více vypovídající, byť si to výrobci měří sami, než ta evropská hodnota, protože narozdíl od té evropské gumu ojíždí v normálním provoze a pak stanoví opotřebení od referenční na jiném voze stejného typu ve stejném konvoji. Blbé ale je, že gumy pro Evropu to přestávají mít uvedeno, třeba na mých letních mišelinkách to není vůbec. Amíky nemusím, ale tuto informaci považuji za užitečnou. Menší treadwear, měkčí směs, lepší trakce, rychlejší opotřebení.

Ohledně brzdění mají Traction. Měří tíhové zrychlení na mokrém asfaltě a betonu při brzdění na hranici adheze, doslova 10-20% smyku, kdy má pneu největší koeficient tření. zatím jsem ale ani u žádné levné gumy neviděl horší koeficient, než A, takže to je spíš taková doplňková informace. Hodnoty tíhového zrychlení g:
AA - nad 0,54/0,38, A - nad 0,47/0,35, B - nad 0,38/0,26, C - do 0,38/0,26
emge

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od emge »

Dnes som prezrel moje zimné pneumatiky, ale Treadewear som nenašiel. Hľadanie mi sťažovalo aj mierne zablatenie, keďže dnes nám napadol prvý sneh. Preto nie som si na 100% istý, ale asi tam ten údaj nie je.

Našiel som ale zrozumiteľný popis značenia UTQG, kam patrí Treadewear. Je to zaujímavý údaj, v budúcnosti ho budem určite sledovať:
https://honsch.wordpress.com/tag/kvalita-pneumatik/
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: nové EU normy pneumatik

Příspěvek od Lugosy »

Soráč, to jsem neuvedl. UTQG je jen na letních pneu. Díky za odkaz, dobrý článek. Jen mi není jasná jedna věc, kde vzal tu referenční hodnotu 100, kterou uvádí i Svět Motorů v jednom článku. Přitom v americké specifikaci o tom není ani zmínka, jen se praví o referenčních pneumatikách. Jedině, že by ty referenční měly třeba odstupňování po stovkách.
Odpovědět