Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Uživatelský avatar
jezek
Příspěvky: 2183
Registrován: stř 07. lis 2007 18:32:26
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od jezek »

Neni mi jasne proc by mela trpet naprava, cepy, ulozeni... vic nez pri pouziti seriovych brzd, protoze porad brzdim stejne auto :scratch: Akorat decelerace je rychlejsi.
Nemam ty lepsi brzdy zahodit, aby mi nahodou netrpela naprava?

Ke kotoucum vzadu, brzdny ucinek je +- stejny jako u kotouce, ale mely by se projevit pri dlouhodobem brzdeni, kdy se buben prehreje a prestane brzdit, kdezto kotouc se prehreje mnohem dele.
Krátká 1.3MPi GLXi rally red
Krátká 1.6MPi GLX modrá hlubinná metalíza
Tady na foru
RedmeX - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od RedmeX - FK »

Obe strany máte v niečom pravdu a v niečom nie :) Odporúčam doštudovať.
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... ance.shtml
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... ions.shtml
a zvyšné články
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml

Môj názor. K bežným predkom resp. variante 236-8, zadky bez omezovakov. K veľkým predkom prasiatka 22.2 bez omezovákov, kotúče s veľkým piestom. Podstatné je totiž neposrať rozloženie brzdnej sily vzhľadom k váhe na nápravu. Podstatná je "dinamická situácia" nie statické rozloženie. V sérii pri nedokonale nastavenej ručke (skoro u každého) pakna sa bubnov ani nedotknú a už omezováky sekajú tlak :lol:
Ešte dodám, že ak dáme väčšie brzdy len na jednú nápravu, tak to rozhodí bias a vo výsledku bude brzdná dráha horšia ako pôvodne! Samozrejme odvod tepla je druhá vec...
Marty_pv - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Marty_pv - FK »

RedmeX: To bys mohl i trochu rozvést v čem se pletem :) Já se rád něco novýho dovím (články už čtu, zajímavý čtení)

Velký prasátka daj o 33% větší plochu pístku proti "malým" takže by se měla úměrně zvýšit síla vyvíjená na pakny, sedí to i k tomu co furt tvrdí Dedla (na 260mm předky ideál kotouče z Oktávky co už maj 41mm pístek místo 38mm) - na vině bude asi větší "brake torque" - větší páka při brždění protože je brzdič dál od osy, to je imho důvod proč jsou 260mm brzdy silnější než 235/238 při použití stejnýho třmenu a stejných desek (Sierra ABS)
Jezdil jsem v ježkově kcháru kombinaci 238/60mm předek a zadek bubny bez omezováků a podle mě je to vyvážení hodně blízký ideálu
Sám mám předek 235/54 (60mm pístky teprv budou) a zadek kotouče GIII 239/38mm bez omezováků a taky to není špatný, ale lepší předky by se snesly
RedmeX - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od RedmeX - FK »

marty_pv: prešiel som si to ešte raz a nenachádzam niečo čo by ste tvrdili zle, ale som tým narážal na to, že ste odmietali Tomyho príspevok o rozložení brzdného účinku. Podľa mňa v tom mal pravdu, že ako prvý krok je lepšie posilniť zadky väčším piestikom - 22.2. Nenaruší to rozloženie brzdnej sily a účinok sa zvýši. Spojil by som to s dobrým nastavením ručky (ako presne fungujú samostavy??), aby začali brzdy oboch náprav zaberať súčasne. Až následne by som riešil, či vyhadzovať omezováky. Ten priebeh brzdného účinku mi takto príde logickejší, ak pri nízkej decelerácii mám k dispozícii plný "záber" brzd. S rastúcou deceleráciou klesá účinok na zadok spolu s tým ako sa presúva ťažisko dopredu. V tomto štádiu už nie je tak strmý nárast účinku potrebný.
Samozrejme vzťahoval som to k predkom v sérii a predpokladu sériového podvozku... Toľko teória.

Z praxe som omezováky zahodil (do fľašky s brzdovkou :D ) a so sériovými predkami si to rozumie výborne. Príde mi to ako ideálna kombinácia, kedy sa mi na vode stále zablokuje predok ako prvý. Lenže u mňa je stav podvozku inde ako u série.
1) nemám dobre nastavenú ručku, takže si myslím, že zadok začne brzdiť o trošku neskôr ako predok -> brzdná sila rastie oneskorene
2) mám stabík na predku a tréningové HP, čo pri brzdení úplne neguje ponorenie predku. Jedine ak mám mäkké predné gumy, tak je cítiť nejaký pohyb
3) mám vzadu negatívy a rozšírenú nápravu, čo výrazne neguje akúkoľvek snahu nápravy cestovať skôr ako predná. Kým nedokončím pripravované úpravy bude felda stále výrazne nedotáčava...
X) na druhej strane v lete som mal vykuchaný kufor (-30kg) a stále som nepozoroval nejaké pokusy zadku cestovať, takže zrejme by to nespôsobila ani kombinácia s prasiatkami 20.6 (22.2 by som nebol istý, tam je nárast plochy slušný).

Samozrejme sa necítim byť nejakým odborníkom cez brzdy, len som niečo prečítal, snažil sa tomu porozumieť a aplikovať to na feldu :mrgreen:

Tomykova časť o trpení podvozku mi zase prišla totálne mimo...
Marty_pv - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Marty_pv - FK »

RedmeX: Mě jenom fascinuje to, jak dokázal Tomy zavrhnout kotouče, aniž by je zkusil (třeba i v cizím autě), jenom protože si MYSLEL že to bude přebržděný na zadek :)
Jezdil jsem chvíli kotouče na omezovákách k sériovým předkům a teď s odstupem času můžu říct že zlepšení bylo oproti bubnům minimální (jasně že chlazení je lepší, ale brzdná síla o moc větší není)
Musel jsem vyzkoušet i krizový brždění se současnou kombinací a i při vyhozených omezovácích blokuje přede první :)
RedmeX - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od RedmeX - FK »

To je pravda, od viacerých ľudí som počul, že kotúče na zadku nebrzdia citelne silnejšie ako bubny, ale rozdiel v ploche piestikov je radikálny 45,36cm2 pre piestik 38 u kotúčov vs. 30,97cm2 pre najväčšie prasiatka (2x piestik 22.2). Súvisí to s umiestnením prasiatok ďalej od osi? Je mi to celkom záhada, ak sa tak nad tým zamýšľam :)
Marty_pv - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Marty_pv - FK »

RedmeX: Bubnová brzda (v případě feldy provedení simplex) má jednu čelist /paknu/ náběžnou a jednu úběžnou a ta náběžná je při přitlačování na buben ještě přitlačovaná třecí silou vzniklým momentem (bod otáčení - spodní čep je až dole a proto je tam celkem velká páka) - proto má bubnová brzda samoposilující účinek (teda záleží na konstrukci, duo-servo nebo duo-simplex mají dokonce posílený obě čelisti

Pístek navíc musíš počítat dvakrát, protože jde o plovoucí třmen a samotnej třmen taky pracuje hydraulicky (je tlačenej na opačnou stranu než pístek)
Uživatelský avatar
Tomy
Příspěvky: 198
Registrován: ned 25. bře 2007 9:40:47
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Tomy »

RedmeX:

Nemyslím si že reč o trpení podvozku pri oveľa lepších brzdách je totálne mimo... ;)
Ono je to niečo podobné ako keď použijež širšie pneu a budeš tvrdiť že podvozok trpí rovnako ako na 165. Prípadne ak by si dal do feldy o 50% lepší motor a tvrdil, že netrpia viac poloosy... Je to totiž presne to isté, len z opačnej strany.

Marty:
U kotúčových brzd ten priemer tiež musíš počítať 2x (tu silu), nakoľko držiak strmeňa pôsobí cez pohyblivé čapy na protiľahlú stranu, takže sa ti v reále sila zdvojnásobuje (samozrejme zdvojnásobuje sa aj dráha pedála + objem kvapaliny ktorý v strmeni pribudne).

A tie kotúče vzadu som zavrhol s ohľadom na možnosť použiť valčeky 20.6, resp 22.2, a do tretice vyhodiť obmedzováky. Je to vždy lacnejšia a jednoduchšia cesta. Samozrejme ako som písal vyššie - v prípade sériových predkov kotúče vzadu, resp kotúče vzadu bez obm.ventilov považujem za hlúposť. To prvé z dvôvodu zbytočne "luxusnej" úpravy, to druhé kvôli radikálnej zmene rozloženia brzdnej sily.
Naposledy upravil(a) Tomy dne úte 07. pro 2010 23:08:08, celkem upraveno 1 x.
Marty_pv - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Marty_pv - FK »

Tomy: To jsem tam psal :)

Marty_pv píše:Pístek navíc musíš počítat dvakrát, protože jde o plovoucí třmen a samotnej třmen taky pracuje hydraulicky (je tlačenej na opačnou stranu než pístek)
Uživatelský avatar
Tomy
Příspěvky: 198
Registrován: ned 25. bře 2007 9:40:47
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Tomy »

:) som myslel že to ešte platilo k bubnom.
pístek jak pístek
RedmeX - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od RedmeX - FK »

Tomy: ja netvrdím, že spomalenie nebude negatívne pôsobiť na celú feldu, iba si myslím, že rozdiel medzi sériovými brzdami a nejakými polepšenými je marginálny. Ono pri brzdení je rozhodujúcim faktorom priľnavosť pneumatík nie účinnosť brzd. Na starých letných 13" balónoch šlo zablokovať kolesá aj s úplnou sériou. V takom prípade akékoľvek lepšie brzdy nevytvoria vyššie preťaženie... Jediné čo to umožní budú priľnavejšie pneu. Na slickoch bude vplyv na uloženia výraznejší, ale o to tu asi teraz neide. Koniec koncov okruhové pickupy 1,5 jazdili nejakú dobu na "sériovom" podvozku, kým sa umožnilo použitia kitových dielov a nerozpadali sa im :D
Dedla
Příspěvky: 1425
Registrován: pon 13. úno 2006 18:40:52
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Dedla »

Souhlasím/nesouhlasím,tvrdím/netvrdím,teoretizuji/neteorizuji...
Raději si sám vše na sobě vyzkouším v praxi jak to funguje a co se mi líbí.
Nelíbi se mi to,zahodím to a vymýšlím něco s čím budu spokojený...
Tím jsem chtěl naznačit,že kazdý jsme jiný a každému ke s vé spokojenosti a "uspokojení" vyhovuje něco jiného...
Úpravy řídících jednotek motorů Felicia
Ex. Felda http://www.youtube.com/watch?v=b5al6XngGWo Kejzi dík!
VW Sharan TDI : "Dospělé auto pro dospělého člověka".
http://www.youtube.com/watch?v=CkJzc2D2 ... re=related
Nemám rád SZ...
Uživatelský avatar
Suri
Příspěvky: 1239
Registrován: stř 03. čer 2009 19:51:28
Bydliště: Banská Bystrica
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Suri »

Dedla ja s tebou súhlasím , každý je príručkový mudrlant a nič nevyskúšal .

Tomi - keby tie brzdy nie sú vyskúšané x rokov tak to nikto asi nerobí . Alebo mi chceš povedať že pre mňa napríklad , čo jazdíme kopce sú lepšie predné 12mm kotúče oproti chladákom? skús ísť feliciou nejaké dlhé tiahle kopce a môžeš mať aj rýchlosť zaradenú a ak pred tebou vznikne prekážka dobrzíš a potom tie brzdy už brzdia slabšie a slabšie . Takže dúfam že sa dostanem k 238 brzdám a vzadu zostanú bubny a funkčné ABS
Uživatelský avatar
Atnarfus
Příspěvky: 4122
Registrován: úte 25. pro 2007 14:31:06
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Atnarfus »

Já jsem vyzkoušel a naštěstí nanečisto na rovné silnici. Pouze s přitaženým zátěžákem docházelo k zablokování i zadních kol a auto nekontrolovatelně sáňkovalo. Nejsem takový profík abych zvládnul smyk všech čtyř kol ve 130ti na dálnici. Už mám zase zátěžák nastavený zpět jak byl.

Vylepšovat podomácku zrovna brzdy na autě pro běžný provoz nepovažuji za ideální. Kdo ale máte prostředky a chuť opravdu testovat, hurá do toho. Jenom nezapomínejte že parametry celého brzdového systému se v průběhu času mění a je potřeba testy opakovat.

Vývojem se ve škodovce zabývá 1300 lidí. Mnohem víc jich pracuje u subdodavatelů. Opravdu je reálné je doma překonat?

Opravdu nikomu nic nerozmlouvám.
Uživatelský avatar
Kirru23
Příspěvky: 107
Registrován: úte 18. kvě 2010 11:06:23
Bydliště: Praha - Horní Měcholupy
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Kirru23 »

Nechci zakládat nové téma.

Mohli byste mi prosím poradit od jakého výrobce si mam koupit pakny, aby to pěkně brzdilo? VIKA, Ferodo, TRW ...? (zadní kotouče zatím nejsou v rozpočtu :-) )

Předem díky za rady, Honza.
Uživatelský avatar
Tomy
Příspěvky: 198
Registrován: ned 25. bře 2007 9:40:47
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Tomy »

Z tých čo menuješ najskôr Ferodo, s TRW nemám práve najlepšie skúsenosti u predných dosiek (pískali a vyžierali kotúče). VIKA na brzdy bz som asi nedal.
Myslím že Škoda montovala v provýrobe dvoje - Ferodo a Textar.
Uživatelský avatar
Suri
Příspěvky: 1239
Registrován: stř 03. čer 2009 19:51:28
Bydliště: Banská Bystrica
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Suri »

nechcem uraziť ale od viacerých ludí viem že nové felicie mali LUCAS (teraz TRW) kotúče aj platničky aj zadné pakne , takisto je to aj dnes originálny náhradný diel .
keenworth - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od keenworth - FK »

Atnarfus píše:Já jsem vyzkoušel a naštěstí nanečisto na rovné silnici. Pouze s přitaženým zátěžákem docházelo k zablokování i zadních kol a auto nekontrolovatelně sáňkovalo. Nejsem takový profík abych zvládnul smyk všech čtyř kol ve 130ti na dálnici. Už mám zase zátěžák nastavený zpět jak byl.


Nechci se hádat, ale tobě radši vyhovuje když se zablokují pouze přední kola? Já nemám ABS, mám zrovna tak ten pitomý regulátor, který už beztak nefunguje.
Takže, když uvedu příklad s dálnicí...krizové brždění, dupnu na brzdu- předek ve smyku a zadek se "fláká" auto je nekontrolovatelně ve smyku.
V druhém případě šlápnu na brzdu, zahamují se přední kola a i kdyby šel do smyku i zadek, tak je auto pořád stejně nekotrolovatelné jako v prvním příkladu (krom brždění do zatáčky, kde v prvním případě jede auto čumákem ven), jen s tím rozdílem, že mi brzdí i zadní kola a zpomalím rychleji.

Já osobně při krizovém brždění nedupnu zběsile na pedál a nezavřu oči. Brzdím co to dá, ale ne ve smyku...proto je pro mě mnohem lepší když mi v brždění pomůžou i zadní kola. Uvítal bych to i ted v zimě, když sjíždím kopec a potřebuji, aby každé kolo brzdilo co nejvíc a ne že se hned předek začne klouzat. Přední brzdy by měly být vždy ve smyku první, ale zadek by měl být dimenzován tak, ale je co nejdřív následoval....ale je to čistě můj pocit, tak jak bych to chtěl mít já, aby se mi jezdilo co nejlépe.
Uživatelský avatar
Atnarfus
Příspěvky: 4122
Registrován: úte 25. pro 2007 14:31:06
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Atnarfus »

Otáčející se zadní kola zabezpečí to, že auto nezačne rotovat. Je lepší když to sáňkuje pořád s čumákem vepředu. Stačí povolit brzdu a auto je opět ovladatelné.
Když zablokuješ všechna čtyři kola, tak budeš pravděpodobně poměrně rychle napříč silnice. V takovém okamžiku už můžeš jenom zavřít oči. Málo kdy začínáš brzdit v momentě, že nepůsobí na auto žádná boční síla a že máš pod pravou stranou a levou stranou auta absolutně stejný podklad. Vliv má i rozložení nákladu a posádky.
keenworth - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od keenworth - FK »

Mě to na asfaltě stejně všema 4 neflekuje, tak je to jedno :) Jen ze zkušeností v zimě vím, že když na to naschvál dupnu tak, že i zadek smykuje, tak to není nijak drastické, auto se po chvíli sice začne stáčet, ale ne nijak radikálně. Ale souhlasím, že u krizového brždění, to může být na škodu.
PavelZet
Příspěvky: 140
Registrován: čtv 30. dub 2009 16:13:11
Bydliště: Brno-okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od PavelZet »

Chci se zeptat, jak vlastně vypadá ten omezovák uvnitř? Mám je umístěné na hbv. Je to jen nějaký zůžený průchod nebo jsou v něm nějaké pružinky či co? Já jsem tak na půl rozhodnutý dát ty omezováky pryč, ale zase autem jezdí občas i přítelkyně... Napadlo mě tedy jesli by nešlo třeba jen protáhnout omezovák vrtáčkem, tedy zvětšit mu průtok a tím by se zvětšil tlak :scratch: .
Škoda felicia 1.3Mpi 1997
Uživatelský avatar
103457
_________________
_________________
Příspěvky: 11153
Registrován: ned 29. led 2006 21:19:41
Bydliště: Nejdek okr. K. Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od 103457 »

To je prašť, jak uhoď, rovnou je vyndj a je to. Přítulka to nepozná. Není to takový rozdíl, jak zde všichni popisují a straší přetáčením vozidla. ;) Na sněhu v zatáčce brzdí jen blbec a omezováky mu stejně nepomůžou.
straca
Příspěvky: 983
Registrován: sob 07. úno 2009 14:28:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od straca »

Přesně takový rozdíl to není ,včera jsem tadní omezováky vyhodil dal novou brzdovku,a za normálních podnínek stejne ,kdyz brzdím prudčeji tak už je to znát,pedál jde lépe a a je znát že ten zadek bere dost ,a kdyz na to šlápnu na hulváta tak na suchy asvaltu flekuje i zadek což před tim nedělal,samozřejmě první flekuje předek,ale musim říct že sem spokojenej že to brzdí jako celek o dost lépe pomáhá to předkum,ted se po jízdě ty bubny aspon zahřejou tak je vidět že brzdej
peterson - FK

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od peterson - FK »

dneska jsem resil neco podobneho jako Vy tady, takze tu vytipnu neco z mych servisnich poznamek


pomoh jsem zaseknutemu samostavu na pravem zadnim kole /pedal mel moc dlouhy mrtvy
chod a rucka brzdila az na ctvrtem zubu/prave kolo a leve na druhem, ted na prvnim.takze oba
samostavy jsou maximalne dole, delano s bubnem, jeden stoji na pedalu a dirkou v bubnu samostav
sroubovakem za pomoci kvedlani stlacen dolu co sel. Pravy je o zub vys nez levy, tzn ze rozpira min,
asi je tam vic oblozeni, kdyz to tak dlouho moc nebrzdilo.
Mrtvy chod brzd pedalu byl znacne omezen
Lugosy
Příspěvky: 248
Registrován: úte 17. bře 2009 22:04:42
Bydliště: Svobodné Heřmanice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Lugosy »

Přidám poznatek po dvouletém ježdění bez omezovačů (35-40kkm, z toho 1x Ukrajina, 1x přes celé Maďarsko, Rakousko, několikrát Německo, často Brno, Praha, Aš). Opotřebení obložení okem nebylo vidět (neměřil jsem), takže argument, že se to dříve sjede se nepotvrdil. Na STK to taky neřešili, byli rádi, že to brzdí a štvalo je, že nebude nic do kapsy :-) Bubny mají pořád 200 mm. Ručka brzdí pořád na stejném místě, účinnost stran se nezměnila. Akorát jsem 1x měnil celou kapalinu. Když vzpomínám na krizovky hlavně na dálnicích, tak nebýt těch brzdících zadků, určitě opravuju předek. Tudíž z mé strany jednoznačná spokojenost. Mmch se více starám o předky, hlavně o zatuhlé čepy plovoucích třmenů, které rozhýbávám a mažu nejméně 1x ročně.
Uživatelský avatar
Vasek
Příspěvky: 1196
Registrován: úte 19. srp 2008 14:12:32
Bydliště: Mladá boleslav/ Žatec

Re: Zvýšení účinnosti zadních brzd?

Příspěvek od Vasek »

Také přidám zhruba tříleté zkušenosti:
-omezovák na zadní nápravě mám nastaven na maximální tlak
-ruční brzda pravidelně seřizována tak, aby brzdila co možná nejdřív (na většině parkovacích míst stačí první zub)
-když vemu za ručku v 70ti km rychlosti, tak se obě kola hned zablokují a dost se palí gumy. I v této rychlosti je stranový pohyb velmi malý- snadno korigovatelný natočením volantu. Ani při tomto brždění nedosahuje páka ruční brzdy svého vrcholu (dle jiných aut)
-při běžné jízdě se bubny neflákají- na omak jsou teplé a ohřát disk dokážou taky
-negativní jevy nepozoruju- při normálním i prudkym brždění mě zadek nepředbíhá
-při citlivém řízení umim poslat pedálem takové množství tlaku, aby se z přirozeně nedotáčivý feldy stalo lehce přetáčivý auto. Je to dobrý v tom, že když to přeženu s rychlostí do zatáčky a chci zůstat na okruhu (Most ;) )/ v mém pruhu, tak si dokážu pomoct brzdou k tomu, aby auto začlo zase zatáčet.
-regulátor mi pravděpodobně funguje, naložená felda dokáže (pocitově) bubny ohřát víc
-s celkovou konfigurací jsem spokojenej- to je hlavní důvod, proč jsem za 3,5 roku ještě nešáhnul do brzd.
škoda 791.136M 4/99
každý auto jede rychle, jenom záleží kolik mu dáte napapat ;-)
Odpovědět