FeliciaKlub • Zobrazit téma - original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

El. zrcátka, Výhřev sedaček, El. okna,....

original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » ned 17. pro 2017 15:10:23

Cau lidi, je tu nekdo kdo mi da fundovanou odpoved na to, jaky je priblizne potreba proud pro ovladani origo elektrickych okynek?
Dodelavam k Alarmu laserline 989SK nejake komfortni fce a resim aj dojezd a sjezd oken. Jednotka na el motorku ma ovladani nahoru a dolu podle toho zda se na ovladaci pin privede kladny nebo zaporny napeti. Predpokladam, ze to jsou ciste ridici signaly a netecou tam zadne velke proudy...ale nejsem si 100% jistej. Nevi to nekdo presne zda pri stisku tlacitka tecou do ovladaciho pinu nejaky vetsi proudy (vetsi myslim vic jak 100mA). Potrebuju vybrat nejaky spinaci trandiky aby byly spravne dimenzovany. Bohuzel nemam feldu s elektrickyma oknama, ani nemam po ruce zadnou origo jednotku pro ovladani el. motorku abych si to okouk a zmeril, proto se ptam zde vas, zda nekdo vi.....
Naposledy upravil LUKAFE dne sob 23. pro 2017 17:44:47, celkově upraveno 2
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod Papi » ned 17. pro 2017 15:44:36

Muzu se pokusit to zmerit, ale nevim, kdy se k tomu dostanu... Tam by melo stacit vyndat knoflik z tunelu. Ale myslim, ze tam nic velkyho nepotece, mel by tam byt delic a vychozi napeti +5V.
Sam jsem chtel zjistit, jak je to pozapojovane, kdyz jsem resil jak tam zapojit druhy spinac pro apolujezdce, bohuzel jsem se nedokazal dostat pod kryt konektoru a nechtel jsem to znicit.

Jinak jeste asi budes muset resit sepnuti spinanych 12V, bez toho okna funguji jen par minut po vypnuti zapalovani. TProuduz bohuzel bez rozebrani dveri a konektoru zjistit nepujde.
Obrázek
Felicia Sport Line 1.3MPI
Papi
Palec nahoru! 0 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 255
Registrován: pon 24. bře 2014 20:58:51
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » ned 17. pro 2017 21:39:57

Asi zapomenout na trandiky.....premejslel sem nad tim a musel by bejt na kazdy okno jeden halfbridge a taky to musi bejt trochu blbuvzorny.....pri rozbitym spinaci oken nebo pokad by si clovek hral se spinacem pri seplym trandiku a na kontrolni fous by se dostalo spolecne plus a minus, tak by to nejakej trandik odskakal - mozne reseni je pridat na vystupy trandiku polyswitche a nebo na spinace oken misto trandiku napojit paralelne relatka, coz je robustni a blbuvzdorny reseni.

Dojezd neni problem, bude to fungovat 10minut po vypnuti zapalka.
Sjezd aby jednotka fungovala tak se musi ,,zapnout zapalovani,, takze pri sjezdu to zapalovani zapnem - ale jinak, viz schema.
Muze prosim nekdo zmerit kolik si bere proudu ridici jednotka motorku ve dverich pri zapnuti zapalovani na na vstupu pro zapalovani?? Staci to rozdelat u sloupku ridice a promerit ampermetrem. Predpokladam ze to bude take jen ridici vstup a nemely by tam teci velke proudy. Viz schema.

Z Alarmu natahnu dva navic draty - jeden na dojez a druhej na sjezd. Vzdy pri aktivaci sjezdu nebo dojezdu budou spinat GND na rele. Kontakty DPST relatek se zapoji paralalne k jednotlivym ovladacim spinacum oken.

https://imgur.com/k5WTjlc
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod Papi » pon 18. pro 2017 16:22:08

Ted jsem si vzpomnel na odkaz, ktery jsem daval o par temat nize. Z T4 pochazi motorky ve Felde.

http://t4-wiki.de/wiki/Fensterheber#Sch ... _Anschluss

Ke konci je popsana uprava s pripojenim spinaciho dratu k trvalemu napajeni. Udajne ma brat mene nez 2mA.

Dojezd muzes resit vyuzitim pinu pro druhy switch - popsano v odkaze vyse - pak by nemelo hrozit, ze by se trandiky spalily.

Jinak osobne bych asi ten dojezd resil tak, ze se "sepne zapalovani" a na kontakt spinace pujde jen kratky impuls. Tim spis, kdyz uz budes resit spinani pro sjezd.
Kdyz se vytahnou okna drzenim switche, pri vypnutem zapalovani, je delsi reakce na horni doraz, coz nemusi motoru moc prospivat, krome toho nefunguje ochrana proti privreni, resp funguje, ale dovoli motorku dojezd vetsi silou.
Obrázek
Felicia Sport Line 1.3MPI
Papi
Palec nahoru! 0 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 255
Registrován: pon 24. bře 2014 20:58:51
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » pon 18. pro 2017 21:01:11

no na tom schematu kde popisuje upravu pouziva DPDT rele, ktery spina pokad chce nechat dojed okna, v normalnim neseplym stavu kontakty relatka jen prevadej to jak to je zaúpjeny v originalu. Pri sepnuti relatka to hodi + na ovladaci pin aj + na pin zapalovani. staci to relatko sepnout pulzem a okna uz dojedou. Pokad to takto zapojis a jeden kontakt civky rele das trvale na plus30 a druhy budes spinat minus pulzem tak to to dojede. Minus pulz se necha sebrat od ovladani centralni jendotky zavirani. Pak se to nemusis ani spojovat s alarmem = ALE je to zapojeni bez timeru a bez mozne deaktivace dojezdu. Principielne stejne se to da resit pro sjezd, s tim rozdilem ze by druhe DPDT rele jednim prepinacim kontaktem cvrnkalo o minus a druhym by vzdy pripojovalo zapalovani.

https://imgur.com/0mh60a7

Na jednu stranu mas pravdu ze stacej pulzy, ale dle meho nazoru jen pro situace, kdyz to bude vse makat jak ma. Ale pak jsou situace kdy sjezd ci dojez prestane fungovat na stisknuti (tzn pri pulzu to jen cukne) a potrebujes spinac drzet. Takze z toho duvodu je lepsi misto pulzu to tema relatkama spinat dyl nez okna dojedou ci sjedou a relatka zivit casovacem treba 10sec. Vem si ze dojezd pouzivas jako komfortni funkci pri aktivaci alarmu, pokad by jsi dal jen pulz a okna narazily na prekazku tak sjedou, a po skonceni predalarmovej doby se ti diky ultra cidlum muze spustit alarm a taky ty okna proste nebudes mit zavreny a púak to neni zadna komfortni funkce. Pulz je dobry leda tak na sjezd ale na dojez bych to radeji ,,podrzel,,.
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » úte 19. pro 2017 11:44:46

Jo a netusis jak teda funguje ten PIN pro pripojeni dverniho spinace??

Nemyslim si ze se tim necha ovladat otvirani nebo zavirani, spis to je podle me na deaktivaci stahovacky. Proste kdyz otevres dvere tak se prestane stahovat nebo dotahovat....

Vi nekdo jak to je????
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod Papi » úte 19. pro 2017 12:44:50

Jo, vypne to stahovacky pri otevreni dveri. Tusim, ze to je spinany klasicky kostrou. U Feldy ve to je zapojeny ve dverich, ale v kabelazi to zustalo nezapojeny.

na stahovani muzes pouzit pin 12 v konektoru primo na stahovacce. U feldy na konektoru kabelaze neni zapojeny, ale da se doplnit, ty piny jsou standartni VW dutinky. Mel jsem tam jeden cas zapojeny spinac u spolujezdce a fungovalo to. Jen jsem pak menil stahovacku i s kabelem a uz jsem se nedostal k tomu to tam vratit.

http://t4-wiki.de/w/images/Elektrik_Fen ... chluss.jpg

S tim vytahovanim oken mi slo o to, ze pri dlouhym stisku to do motoru pusti napeti cca na 3s, nez zasahne ochrana.. A pri predstave, ze to tam takhle pousti pri kazdym zamknuti auta nevim, jestli by se to nepodepsalo na zivotnosti. Ledaze by se hlidala manipulace se spinacem. Je ale pravda, ze pouziti vestavenyho dojezdu ma i nevyhody. Treba po odpojeni baterky nebo po nedojeti kvuli prekazce nejsou okna naprogramovana a sama nevyjedou.
Obrázek
Felicia Sport Line 1.3MPI
Papi
Palec nahoru! 0 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 255
Registrován: pon 24. bře 2014 20:58:51
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » úte 19. pro 2017 16:26:31

Tak podle me ta ochrana funguje tak, ze pokad motor zacne mit vetsi nez standardni odber - coz se stane v tu chvili kdy okno dojede totalne nahoru nebo dolu a uz se nehejba, tak to po nejake dobe odpoji privod proudu. Vse si ridi ta jednotka na motorku ve dverich. Podle me ta ochrana funguje furt stejne - v pripade kdyz nechas okna dojed nebo sjed jen kratkym stisknutim tlacitka a nebo aj v pripade ze to tlacitko natvrdo drzis. Pokad jsou okna naprogramovany, tak i tak ta ochrana musi fungovat, ale jak pises, mozna vypina po kratsim case.nvim
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod Papi » úte 19. pro 2017 16:54:05

Ano, ale zaroven si to kontroluje polohu okna, zrejme pres otacky motoru - na rotoru je magnet a vedle halluv senzor. Takze ten dojezd ma 2 rezimy.

Kdyz jsem mel prasklou stahovacku, casto se stalo, ze okynko nevyjelo uplne, ale "detekovalo prekazku" a cuklo zpet. Drzenim spinace ale vytahnout slo. A kdyz je nahore a zmackne se kratce tlacitko, relatko v motoru sepne jen po dobu zmacknuti. Pri dlouhem zmacknuti drzi rele sepnute ty 2-3s
Obrázek
Felicia Sport Line 1.3MPI
Papi
Palec nahoru! 0 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 255
Registrován: pon 24. bře 2014 20:58:51
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » úte 19. pro 2017 20:08:26

jo je mi to jasny, ale jak tedy chces udelat ve vsech situacich 100% dotahnuti kdyz ti vadi ze proudova ochrana sepne cca az po tech 2-3sec??

kdyz se to bude ovladat pres ty relatka a s casovacem dotahnuti treba 10 sec, tak aj v pripade ze okna budou zatazeny tak po kazdym zamknuti auta to dostane 10sec impulz, a proudova ochrana to vypne az po tech 2-3sec....tim tedz budou motorky pri kazdzm zamknuti auta ,,trpet,, To je proste asi jedina nevyhoda 100% jisteho dotahovani.

Pokad dojez vyresis jen pulzem tak to neni zase ve vsech pripadech 100% ze ti to okno dotahne, ale ochrana odpoji proud jiz drive.

Co si ale tak vzpominam co sem mel el okna tak to nebylo tak dlouho sepnuty, spis me prislo ze ochrana reagovala tak po 1sec...

Zajimalo bz me jak to maj poreseny ,,profi,, moduly na dotazeni okne k feldam nabo VW T4. jestli z nich lezou vzdy jen pulzy a nebo to drzej natvrdo. Spis bzch si vsadil ze to maj natvrdo casovacem 5-10sec a ne jen pulz. to sami sjezd dolu.

takhle nejak to muze vypadat uvnitr tej kontrolni jendotky... http://www.fieros.de/en/projects/winbuild.html
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » úte 26. pro 2017 19:54:50

https://imgur.com/a/U5Rni

Ve felde je zapojen na kazde okno jen jeden ovladaci PIN cislo 13.

Jak pise vyse Papi, PIN 12 je dalsi pridavnej ovladaci pin. Reaguje tedy na spojeni s GND a +Vcc stejne jako pin 13??? je na nem take v nulove poloze referencni napeti 5V??

PIN14 - ovladaci pin nahoru. snad se bude nechat pouzit na dojez oken, a pak bz me zajimalo, zda reaguje na GND nebo na +Vcc a zda je aktivní stále (tedz zda stále přijímá povely k dotahnuti) a nebo zda je aktivni pouze v pripde ze okna jsou sjete dolu. Bylo by zajimave to prozkoumat.
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod Papi » úte 26. pro 2017 20:06:30

Ten pin 14 neni ovladaci, ale napajeci, dle tohoto schematu se napojuje na spinac misto + z baterky.
http://t4-wiki.de/w/images/Elektrik_Fen ... d_1996.jpg
Obrázek
Felicia Sport Line 1.3MPI
Papi
Palec nahoru! 0 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 255
Registrován: pon 24. bře 2014 20:58:51
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » úte 26. pro 2017 23:05:13

nojo, mas pravdu. todle schematko sem nekoumal a je to z nej vice jasnejsi.
pin 14 teda poskztuje zrejme +12V pro spinac pro spinani dojezdu oken.
pak teda pin 7 poskytuje taky +12V ale zase pro zarovky ve vypinacich.
okno lze tedy ovladat hlavnim pinem 13, nebo podrizenym pinem 12.
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou

Re: original elektricke stahovacky: externi ovladani z MCU

Příspěvekod LUKAFE » stř 03. led 2018 19:39:01

Pro ochranu toho, aby dojezd oken fungoval jen v případě že byly stažený okna, pracuji na hlídání tohoto stavu. Lze to snímat tak, že se sleduje ovládací pin. Pokad dojde ke stažení, tento pin je ukostřen a stav se zaznamená, pokad poté ovládací pin není spojen s +Vcc tak to znamená že okna jsou sjetý někde dole a potřebuji v případě zamknutí vozu dotáhnout.

Tak jak to mám zatím udělané tak dojezd funguje jen v případě, kdy bylo manipulováno s okny. Takže pokad okna nešly dolů tak se zbytečně nedotahuje.

Nevím však jak vyřešit situaci, kdy se okna stáhnou (GND na ovládacím pinu), pak se zase manuálně čudlíkem dotáhnou (Vcc na ovládacím pinu), tak jak určit to, zda se dotáhly úplně a nebo zda zůstaly např v 3/4. Pokaď totiž uživatel stáhl okna a dotáhl zase zpět, tak při zavření auta se spustí dojez natvrdo.

Nemá někdo nápad jak to ošetřit? Jak určit to, že okna jsou po stáhnutí zase plně dotažený? ...Bez toho, aby se štouralo do řídící jednotky oken. chci co nejméně nutných úprav.
Nemá jednotka oken, nějaký výstupní pin s informací o tom, že je dotaženo, nebo neposílá se tato informace nějak po ovládacím pinu?
LUKAFE
Palec nahoru! 4 / Palec dolů! 0
Příspěvky: 88
Registrován: sob 24. kvě 2014 23:25:02
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou


Zpět na Mimořádná výbava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků